IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Dengan penggunaan bahasa kasar, bahasa pasar, biadap serta maki hamun yang mungkin keterlaluan bagi sesetengah pihak. Jika tak boleh terima konsep blog ini, dengan segala hormatnya eloklah lu orang blah atau logout secepat mungkin. Agar ianya tidak menyakitkan hati. Atau berkemungkinan juga bakal membuatkan lu orang (pembaca) jadi gilababi, hilang akal, meroyan dan menyemak buat menambahkan dosa di sini.

Di sini takda bahasa sopan santun penuh beradab tertip lagi berhemah. Kepada SKMM, Polis atau mana2 bingai umno nak repot blog ini under Section 114A, lu orang tak payah menyemak kat sini... sebabnya fitnah2 takda kat sini, pi cari blog fitnah dari puak2 umno laknatullah... kat sana ramai beb... hahahaha..!!!!

Tak puashati..??? Itu lu orang punya pasal laaa....!!!!

Dah Melayu, Mengaku Pula Islam... Tapi Bangang...!!!!

>> Monday, October 20, 2014

Ni nak citer pasal Anjing, melayu2 baghal yang mengaku beragama Islam sila baca dan faham betul2,  kot boleh membantu kefahaman lu orang semua...

" I Want To Touch a Dog ".

Satu program yang berlangsung di Central Park One Utama Petaling Jaya petang semalam. Program ini dilaksanakan oleh mereka yang jahil agama. Jahil ilmu fiqh mazhab Syafie. Jahil ilmu 'uruf. Jahil ilmu fitnah khilafatul 'uruf. Jahil ilmu fiqh Aulawiyat. Dan segala kejahilan yang terkandung di dalamnya. Dan kepala yang bertanggung-jawab dalam kejahilan ini adalah seorang yang bernama Syed Azmi Alhabshi... (Keturunan Syed tuuuu.... muakakakaaaa.... jahil jugak...!!!).

Dan pihak JAKIM pulak... perkara dah terjadi baru terhegeh-hegeh nak siasat bagai, sebelum tarikh program tersebut berlangsung tak pulak nak ambil tindakan atau menyekatnya, asyik dok goyang teloq masing2... hahahaha... apapun itulah sikap kerja di Malaysia, dah terjadi baru nak siasat atau buat dulu baru kaji... attitude kerja spesies melayu didikan umno... muakakakakaaa...!!!!

Program yang mampu mencipta fitnah (kekacauan dan kekeliruan) di kalangan orang awam yang kurang ilmu fiqh. Contoh fitnahnya.., akan wujud mereka yang ingin sesuka hati menyentuh dan membelai anjing tanpa sebab dan akan wujud mereka yang berniat untuk membela anjing sebagai haiwan dalam rumah untuk bermanja (asalkan boleh sertu/samak lepas pegang, kononnya...), dan bermacam fitnah lagi.

Kita menghormati pendapat mazhab lain yang menyatakan tubuh anjing bukan najis jika tiada didapati najis mughallazah (air liur dan tahi) pada tubuhnya. Namun kita juga harus menghormati pegangan 'uruf' masyarakat setempat di mana Malaysia berpegang pada pendapat Mazhab Syafie. Seperti contoh.., apabila lu orang berada di rumah orang, lu orang tak boleh buat rumah orang macam rumah sendiri, tak gitu..??? Walaupun tuan rumah menghormati perilaku dan perbuatan lu orang, namun tak bermakna dia redha lu orang melakukan sesuatu perkara di dalam rumahnya.

Di sini gua menjelaskan kembali hukum mengenai anjing. Program bodoh itu telah melanggar dua point yang gua berikan di bawah, iaitu point pertama dan kedua:

1) Hukum menyentuh anjing;

Memang wujud khilaf di kalangan ulama mazhab-mazhab dalam bab tubuh anjing itu najis mughallazah atau tidak. Secara ringkasnya, dalam mazhab syafie menyatakan seluruh tubuh anjing adalah najis mughallazah (Imam nawawi, Mughni Al-Muhtaj, Khatib Syarbini), selain mazhab syafie (yakni mazhab hanbali, maliki, hanafi) menyatakan hanya air liurnya sahaja najis. Ini berdasarkan hadis:

“Sucinya bejana (bekas) salah seorang daripada kamu yang dijilati anjing adalah dengan dibasuh bejana itu tujuh kali dengan air dan pada basuhan pertama dicampur dengan tanah.”
[Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan Ahmad]

Jadi, hukum menyentuh anjing memang ada khilaf. Yang pasti, haram SENGAJA menyentuh sesuatu yang akan menyebabkan perpindahan najis ke atas tubuh kita. Jadi, menyentuh anjing dalam keadaan anjing itu atau tubuh kita basah/lembap/berair, maka haramlah menurut mazhab syafie kerana najis boleh berpindah.

Kenapa seluruh tubuhnya dianggap najis berat menurut mazhab Syafie..???
Kerana pastinya anjing membersihkan dirinya dengan menjilat. Maka kemungkinan besar air liurnya ada di tubuhnya.

Dalam program tersebut, adakah peserta dan trainer yakin sepenuh jiwa anjing tersebut tidak menjilat tubuhnya..???

Dan adakah semua mereka yakin benar anjing atau tangan mereka dalam keadaan kering..???

Jika tak yakin... itu bodoh namanya. Jika berpegang pada alasan kononnya "alaaa.. lepas pegang boleh sertu (samak ikut sesetengah pemahaman orang)", mengikut hukum fiqh sengaja meletakkan diri dalam keadaan menyusahkan juga dibenci agama.

2) Hukum membela anjing

Namun tiada khilaf dan telah ijmak (sepakat) antara semua ulama-ulama muktabar muttaqaddimin dan mutaakhirin bahawa tidak dibenarkan seorang Islam untuk membela anjing menjadi haiwan belaan, sebagaimana kita bela kucing, yang kita peluk, cium, belai dan sebagainya, KECUALI membela atas 5 sebab yang dibenarkan, iaitu:

a) Untuk menjaga harta
b) Untuk menjaga tanaman
c) Untuk menjaga ternakan
d) Sebagai anjing untuk memburu
e) Menjaga keselamatan keluarga

"Nabi SAW bersabda: Barang siapa memelihara anjing bukan untuk menjaga ladang atau ternak, maka setiap hari pahalanya berkurangan satu qirath." [Hadis Muttafaq 'Alaih]

Daripada Abdullah bin Umar dia berkata: "Aku mendengar Nabi SAW bersabda: Sesiapa memelihara anjing selain anjing untuk berburu atau anjing menjaga binatang ternak, maka pahalanya akan berkurang dua qirath setiap harinya." [Riwayat Bukhari no. 5059 dan Muslim, no: 2940]

Juga daripada Ibnu Umar berkata: "Rasulullah SAW memerintahkan supaya membunuh anjing kecuali anjing untuk berburu atau anjing untuk menjaga kambing atau menjaga haiwan ternak." [riwayat Muslim no. 1571]

"Barangsiapa memelihara anjing tidak untuk keperluan berburu atau penjagaan (harta/keluarga/diri/ternakan/ternakan), maka pahalanya akan berkurang sebanyak satu qirath bagi setiap hari" [Hadis Muttafaq 'Alaih]

Daripada Aisyah r.a beliau berkata: “Telah berjanji Jibril dengan Rasulullah akan datang dalam suatu waktu, pada ketika janji itu telah tiba waktunya, Jibril tidak datang. Di tangan Nabi ada sebatang tongkat, maka baginda buang tongkat itu sambil berkata:

“Tuhan dan RasulNya tidak akan menyalahi janji”. Kemudian Nabi melihat ke sebelahnya, maka baginda melihat ada anak anjing di bawah tempat tidurnya.

Maka baginda bertanya: “Bila masuknya anjing ini?”
Siti Aisyah menjawab: “Saya tidak tahu”.

Lalu disuruh usir keluar anjing itu. Setelah anjing itu keluar datanglah Jibril dan Nabi terus bertanya: “Engkau berjanji denganku akan datang dan aku menunggu tetapi engkau tidak datang”.
Jawab Jibril: “anjing yang berada di rumahmu yang menghalangi aku, kerana Kami (Malaikat) tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya anjing dan gambar" [Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim]

Syaratnya:
1) HARAM bela anjing di dalam rumah
2) WAJIB beri makan minumnya
3) HARAM mendera atau mencederakannya
4) HANYA atas 5 sebab di atas sahaja

Berbalik kepada program " I Want To Touch a Dog ". Peserta-peserta program tu dah peluk, sentuh, belai anjing. Adakah ia dibenarkan..??? Tidak sama sekali.

Walaubagaimanapun, anjing tetap bukanlah haiwan yang wajar dicaci, dihina, dibelasah, dibunuh sewenangnya, dipukul, diseksa atau apa sahaja salah laku. Anjing tetap haiwan yang wajar diberi kasih sayang dan belas ihsan, kerana ia tetap makhluk Allah.

Telah ada hadis panjang mengisahkan tentang seorang yang banyak dosa, yang memberi anjing minum, dimasukkan ke syurga kerana pahalanya memberi minum kepada anjing itu. Namun dalam hadis tu takda pun kata si pemberi minum tu peluk cium belai anjing tu. Cukup sekadar memberi keperluan kepada anjing kita dah dapat pahala.
 

Rujukan kitab:
Halal wa Haram fi al-Islam (Prof Dr Yusof al-Qaradhawi)
Mughni Al-Muhtaj (Imam Nawawi)
Haza Halal wa Haza Haram (Abdul Qadir Ahmad 'Ata)

Share dari sahabat Dwan Amirullah.

Read more...

Layan....

Layannnnn....!!!!

Ziarah Dari...


widget

Layan.... Lagi...

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   
   Optimized by MasterGoogle.com

Back to TOP