IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Sila ambil perhatian...!!!!
Blog ini bukan tempatnya bagi orang2 yang berasa dirinya beradap sopan santun dan bajet bagus. Jika tidak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan dalam pembacaan. Sila blahhh.... gua bolayan....

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati gua (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik, Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PH), Wakil Rakyat (Ahli Parlimen/DUN) yang tugas mereka suka memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Rakyat Selangor Dalam Risiko Besar.

>> Sunday, November 27, 2011

Menteri Besar Selangor , Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah mendedahkan pada Dewan Undangan Negeri Selangor hutang yang ditanggung oleh Syarikat Konsesi Air, Syabas adalah sebanyak RM3 bilion.

Inilah sebabnya mengapa Syabas meminta kenaikan tinggi tarif air di Selangor.

Buat masa sekarang MB Selangor telah menggunakan kuasa yang ada pada Kerajaan Negeri Selangor berdasarkan perjanjian dengan Syabas bagi mengekang kenaikkan tarif air.

Tetapi, sekiranya Selangor tumbang kepada beEnd pada PRU-13 nanti keadaan tentunya akan berubah. Kerajaan Umno/beEnd tentunya akan menaikkan tarif air bagi menampung hutang yang ditanggung Syabas, ini adalah kerana Syabas dan syarikat-syarikat lain yang berkaitan membekal air di Selangor adalah milik kroni-kroni dalam Umno.

Selama ini, Umno Selangor tidak pernah berjanji untuk mengekalkan pemberian 20 meter padu air percuma yang diberikan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, serta memberi jaminan tidak akan menaikkan tarif air sekiranya Umno/beEnd berkuasa di Selangor.

Ini bermakna rakyat Selangor berada dalam risiko dan akan menderita akibat kenaikkan tarif air yang tinggi seperti dituntut oleh Syabas, sekiranya Selangor jatuh kepada beEnd/umporno.

Menurut Khalid, selepas Syabas mendapat kontrak bagi konsesi perbekalan air, syarikat Syabas menjadikan perjanjian kontrak tersebut sebagai cagaran untuk mendapatkan hutang dari pasaran-pasaran kewangan.

“Syabas telah berhutang sebanyak RM3 bilion dari syarikat-syarikat kewangan sejurus selepas memperoleh perjanjian konsasi tersebut.

“Ini menunjukkan asas perniagaan Syabas adalah dari sumber hutang bukannya dari kemampuan kewangan syabas sendiri.” kata beliau ketika menjawab soalan Adun Lembah Jaya, Abdul Khasim Abdul Aziz.

Beliau yang juga Adun Ijok berkata akibat dari bebanan hutang yang tinggi, bebanan tersebut terpaksa ditanggung oleh rakyat dengan cara Syabas menaikkan tarif air.

Apabila hutang tidak dapat dibayar Syabas telah meminta dari kerajaan persekutuan.

“Disebabkan nak bantu syarikat kroni kerajaan pusat telah menggunakan wang rakyat dengan memberi pinjaman sebanyak RM300 juta tanpa faedah selama tujuh hingga lapan tahun.” jelas Khalid.

Menurut Khalid lagi akibat dari ketidakcekapan Syabas serta beberapa syarikat konsesi air di Selangor ini menyebabkan kerajaan negeri terpaksa menggunakan dana yang tinggi untuk mengambil alih industri air dinegeri ini.

“Selangor perlu menggunakan hampir RM10 bilion untuk mengambil alih air Selangor kerana kos tersebut turut melibatkan hutang-hutang syarikat konsesi tersebut dengan pasaran-pasaran kewangan.

“Walaupun bayarannya agak besar tetapi industri air ini perlu diselamatkan bagi menjamin tidak berlaku penguasaan yang sewenang-wenangnya oleh mereka yang tidak bertanggung jawab yang akhirnya dibebankan kepada rakyat.” ujar beliau lagi.

Perghhhh.... inilah muka penyangak air di Selangor, gaji dia jer.. dah hampir RM5 juta setahun, dapat projek air di Selangor daripada Mat Taib dulu bukannya mengunakan fasiliti sendiri tetapi mengunakan fasiliti Jabatan Bekalan Air Selangor... pakai free pulak tuuu.... satu sen pun tak bayar pada kerajaan negeri Selangor, dah tu pulak kaut untung atas angin juta-jutaan hengget dengan menyembelih rakyat Selangor.

Memang betul pun jika Selangor tumbang dalam PRU-13 nanti, malaun nih pasti mendapat oksigen kembali untuk menyembelih rakyat Selangor kow-kow punya. So... kepada rakyat Selangor berhati-hatilah dalam membuat pilihan nanti...

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP