IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Sila ambil perhatian...!!!!
Blog ini bukan tempatnya bagi orang2 yang berasa dirinya beradap sopan santun dan bajet bagus. Jika tidak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan dalam pembacaan. Sila blahhh.... gua bolayan....

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati gua (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik, Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PH), Wakil Rakyat (Ahli Parlimen/DUN) yang tugas mereka suka memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Politik Hang Too Ahh...????

>> Friday, May 20, 2011

Sabtu lepas dari entry ini, gua nak bagitau yang gua berada di Melaka dengan dua tujuan, pertama urusan kerja dan keduanya bawa anak2 bercuti dan salah sorang dari anak gua ada projek sejarah, errrmmm... berkebetulan pulak tu... sambil menyelam telan air banyak2... hahaha...

Kali ni.. gua tak nak story pasal politik... tapi gua masih pening dengan soalan dari anak gua, yeaaalaaahhh.. gua sekolah jer tinggi setinggi pucuk kelapa... tetapi bab sejarah melaka dan pahlawan hang tuah nih.. tak habis belajar beb... sebab cikgu gua secara tiba2 terjun dari tingkat 3... terpeliok mampus... kah..kah..kah...

Dari Everly Hotel dah nampak signboard ke makam hang tuah, budak2 tergedik2 nak menziarah... gua dah bagitau bukan ada apa pun kat situ.. diorang degil gak nak pergi, so... gua cakap kat pramugari... bagi gua call dulu.. hang tuah ada atau tidak... bla..bla..bla... jawapannya ok... layan jelah...

Dalam perjalanan ke Makam Hang Tuah di Duyong... pramugari yang jadi co-pilot aka pemandu pelancong sibuk bercerita pasal sejarah pahlawan melaka nih pada anak2 dan bibik... dari cerita pramugari. gua dah boleh agak cerita tu versi P. Ramlee yang ada colour punyeaaarrr... tapi gua tak dengar pulak pramugari nyanyi lagu "berkorban apa saja" ... hahaha....

Selesai jer... di makam hang tuah, anak gua pulak bertanya... "perigi hang tuah kat mana ayah..???", gua pulak blurrrr... dot com..., si Aleeya yang 5 tahun menyampuk... ayah telipon laaa.. tanya kat mana...!!!! lagi gua bertambah2 blurrrr... terkena gua dengan budak kecik tuuuu... , gua pun pura2 dail telipon sambil berjalan ke sebuah gerai berdekatan, gua tanya sorang brother tuuu... ok... dah tahu...

Masuk kereta... anak2 bertanya, gua pun jawap kat bukit katil..., lagi sorang loyar buruk sudah tanya sama gua... kenapa makam kat sini (Duyong) periginya pula di Bukit Katil... jauhhhhnyaaaa..., gua jawap tak tau..., dari Duyong ke Bukit Katil jauh jugak beb... hampir sejam... termasuk mematuhi undang2 berhenti di traffic light.. hahaha... banyak tuuuuu....

Dalam perjalanan.. banyak sangatlah soalan pasal hang tuah nih..., salah satunya kenapa 5 bersaudara tu guna pakai gelaran "Hang"...??? Lagi laaa.. gua tak boleh jawap... atas desakan soalan yang tak relevan pada gua.. maka gua jawaplah jugak...;

"Apa nak heran... ayah orang Kedah.. kat Kedah lagi ramai orang guna pakai perkataan "Hang"... tak kecoh pun... setakat Melaka hanya ada 5 orang jer..., di Kedah lagi ramai pahlawan yang bermacam "Hang" dok ada... "Hang Tu" pun ada...."... dahhh... kecoh pulak suasana dalam kereta dengan loghat utara beb... bertambah2 pening kepala gua... dengan kerenah 5 beradik tuuu... perghhhh...


Anak gua yang sulong bertanya.. betulkah Hang Tuah tu Melayu dan agama Islam..??? Ntah ayah pun tak tau... melayu ke.. cina ke... India ke... eeeeee... ke... tak pun jowo... hehehe... tapi dah orang melayu bangga sangat dengan Pahlawan Melayu nih... mungkin dia seorang Melayu, lagi pun macam cerita kawan ayah sebelum nih... dia kata orang2 melayu nih handal2 belaka, contohnya.... macam...;

1) Mao Tze Tung sebenarnya seorang Melayu, nama sebenarnya Pak Man Sotong sebab asalnya mencandat sotong kat Terengganu, akibat terkena badai terus hanyut ke negeri China. Orang sana tak pandai cakap melayu, so diorang panggil Pak Man Sotong dengan panggilan Mao Tze Tung..sebabkan dah memang orang melayu ada sifat2 kempimpinan yang tinggi dia telah mengembalikan harga diri orang china di China yang dijajah Jepun.

2) Mahatma Ghandi pun asal Melayu jugak, nama sebenarnya Mohammad Ghani... dia ni berdagang dan kahwin dengan orang India, atas sebab sifat pada jatidiri melayu yang sejati, beliau telah berjaya menghalau British dari India.

3) Hitler pun asal Melayu... tuuu... cucu dia Zami Hitler...

4) Genghiz Khan... tu pun asal Melayu jugak, dulu dia banyak kebun manggis, bila makan amat sedap. Dia buat Jem.. oleh sebab sedap tersangat... bila ditanya.. apsal sedap sangat?... jawapan dizaman tu "manggis kann??" oleh sebab itu... bila dia terlepas ke monggolia masa mencari Pak Mat Sotong, bila ditanya orang siapa nama..dia jawab Manggis Kan....lelama sebutan tu jadi Genghiz Khan.. sebab kat sana banyak nama khan. Sebab tu bila anak cucu Genghiz Khan datang Malaysia nak cari susur galur sedara mara dia kat Malaysia... tak jumpa... akibat frust takda orang yang bernama Khan... dia letupkan diri kat Puncak Alam dengan bantuan 2 orang UTK... itu fakta sejarah tuuuu... tulis...tulis... jangan tak tulis... hahahaha.....

5) Kalau tengok pada Melayu Mao Tze Tung dan Mahatma Ghandi... diorang berjaya menghalau penjajah, sebab diorang merantau dan berani, yang pengecutnya melayu2 yang tinggal di tanah melayu nih... sanggup jadi barua british... untuk mendapatkan kemerdekaan, so... lu jangan jadi melayu pencacai macam tuuuu... lepas nih pergi kaji pulak perjuangan Dato Bahaman, Mat Kilau, Tok Janggut... diorang itulah pejuang sebenar menghalau penjajah british dari tanah melayu... ada faham kaaaa...???

Ok... lah.., ayah stop di sini dulu.., kalau tak dihentikan mau habis sampai ke Fidel Castro.., Maradona.., Madonna.. semua hero2 sedunia melayu ayah kaitkan sebab amat "penipunya" sejarah tentang hang tuah selama ini...

Hang Li Po, Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Kasturi....???
Hang Li Po, Hang Too Ah, Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker, Hang Lee Kiew, sekor lagi Hang Musang... kah...kah...kah...

Ikut cerita Hang Tuah ghaib tapi Makam Hang Tuah ada.... Hang Jebat pula mati kena tikam tapi Makam Hang Jebat takda di Melaka... cer...citer... cer..citer.... orang yang menulis sejarah nih bodoh ke... atau orang yang mempercayai sejarah nih.. yang bodoh... hingga kekal sifat memperbodohkan rakyat sehingga sekarang... waka.. waka.. waka.... kakakakaaaa

21 IkutSukaLu...::

buntat,  Thursday, May 19, 2011 10:26:00 PM  

lu jgn main2kan pahlawan melayu bro melenting nnti panglima berahim, ajak perkakasa jihad lawan lu
hahahahaha

Isa Thursday, May 19, 2011 10:30:00 PM  

buntat;

lu macam ada chemistry dengan gua laaa... cepat jer.. lu boleh tangkap apa yang berselirat... hehehe... cekap2...

MOH KEMBARA Thursday, May 19, 2011 10:51:00 PM  

Assalamualaikum Yob, Hang Tak Tau...

sheikh teluk intan Thursday, May 19, 2011 10:59:00 PM  

Salam Isa,

Seronok Pak sheikh baca. Tapi bila sampai pasal "Hitler pun asal Melayu... tuuu... cucu dia Zami Hitler..." Pak Sheikh yang gering, tergelak .Mujur tak kojol!!!!!

Isa Thursday, May 19, 2011 11:00:00 PM  

Salam Yong,

hang tgh dok buat apa tu?

Isa Thursday, May 19, 2011 11:06:00 PM  

Salam Pak Sheikh;

Biasalah, menyindir Hang Perkasa.. Hehehe

gondrong.,  Thursday, May 19, 2011 11:08:00 PM  

Salam Pak Isa...

Terbaikk bro.... yg tak tahan... tang Hitler punya cucu...

tahniah..

gondrong...

Isa Thursday, May 19, 2011 11:19:00 PM  

Salam kembali, Gondrong;

Itu fakta sejarah bro, hehehe..

buntat,  Thursday, May 19, 2011 11:29:00 PM  

lu jaga2 kat melaka bro, pendekar2 brahim ada byk kat air keroh, lu jaga2 lps tol air keroh masuk melaka lu tgk kiri kanan,

Lang Friday, May 20, 2011 12:14:00 AM  

otak melayu gembar gembur... biar subur atau akhirnya jadi bubur... anak2 sekarang nak faham? kabur dan akhirnya lebur.... sebelum hancur sigembar gembur... spm akan datang sejarah wajib lulus, klu tidak spm lu berkubuuurr.

cik ea,  Friday, May 20, 2011 12:24:00 AM  

sebab tu majapahit tak berani serang negeri belah utara ni mana2 depa pi ada hang. kat melaka ada 5 hang depa tak tepulun, ni pulak tang mana pi pun dok ada hang.. ha..haa

Yong Friday, May 20, 2011 6:30:00 AM  

Hahaha...Yong sibuk bebudak baru abis exam! Fenin le demer ni jawab soalan yang demer sendiri buat!

Pasai kubur pahlawan2 Melayu tu mengikut pakar sejarah, mungkin tipu je sebab masa portugis datang sumer tinggalan Melayu demer ambik dan bawa ke negeri demer. Kubur2 pun demer bongkar. Citer ni disokong oleh golongan yang ada ilmu kebatinan dan persilatan. Kata golongan ini nama “Hang” ialah gelaran yang takde kena mengena dengan orang China, sebab bila puteri China datang ke Melaka, orang Melaka yang gelar dia “Hang”. Tapi gelaran Hang ni dah dicuri oleh orang utara, sebab tu sekarang Melaka dah takde Hang lagi. Haha. Mungkin sebab tu jugak ramai mamak Pulau Pinang dan Kedah ngaku demer tu Melayu. Tak caya Tanya Madey. Tuan Guru Azizan jangan marah nu!

omaq,  Friday, May 20, 2011 9:18:00 AM  

salam bro...skolah lu dulu kat wisma massalam ka...?kahkahkah...tak pun kat pej SPRM yang satu lagi tur...nasib baik lu tak terojun sekali kalu tak dengan lu lu sekali dah jadi arwah...hahaha...

Wak Arjun Friday, May 20, 2011 11:49:00 AM  

Kalau gua anak lu ISA, gua dah file mohon cerai sebab lu dgn penuh kesengajaan memperolok2kan kePERKASAan org meeeeeeeLAYU.....

Org lain sibuk nak menjihadkan meeeeeeLAYU apa hal lak org tua gua ni kasi konfius maksima...

Anonymous,  Friday, May 20, 2011 12:10:00 PM  

bro,
kubur hang tuah bukan kat duyung tapi kat tanjung keling( ikut kata perzim la......)yg kat duyung tu perigi jer......

shie2010 Friday, May 20, 2011 1:30:00 PM  
This comment has been removed by the author.
shie2010 Friday, May 20, 2011 1:36:00 PM  

Pembetulan bro kubur hang tuah kt tanjung keling..perigi hang tuah kt kg duyung..dari duyung ke bukit katil cuma 5 minit aje bro

jambu,  Friday, May 20, 2011 4:25:00 PM  

Mengikut cerita hang tuah x de makamnye kalau kat tjg keling tu pun cuma sbg tanda jer tp pegi melaka jgn lupe singgah bkt katil jumpa hang ketam tu pahlawan melaka masa kini stlh hang tambi sibuk dgn video porno jer...

Isa Friday, May 20, 2011 9:45:00 PM  

shie2010;

lu jangan nak kelentong gua beb..., dari makam hang tuah.. kena ikut pantai klebang.. masuk jalan ke Pulau Gadong.. menuju ke arah Hospital Besar Melaka.. masuk jalan menghala ke tol ayer keroh sampai jumpa simpang ke bukit katil...

macam tu punya jauh... dengan traffic light entah berapa puluh batang, lu kata 5 minit...???

Mat rempit pun kantoi timing macam tu bro... hahaha...

Isa Friday, May 20, 2011 9:45:00 PM  

jambu;

hahaha... canteeekkkk....

paloibinmulau Saturday, May 21, 2011 10:22:00 PM  

dengor citer dr sumber apanama, teman rasa le mayat hang jebat dikebumikan di laut. itu pun kalau betul dia maut di keris hang tuah.dengor citer org melaka pinjam sampan portugis utk kebumikan hang jenat di laut india sana nu.

hang tuah mmg ghaib ntah ke mana takde sapa tau. tp sbb ali ketam mau melaka hebat dgn sejarah tepaksa le buat 1kubur utk hang tuah. agak2 penulis hikayat hang tuah dan sejarah melayu tulis cerita tersebut dr berapa mulut? agak2 mau 10 orang kot dr satu generasi ke satu generasi. sbb itu masa teman khatam 2 buku sejarah tu masa sekolah rendah teman rasa mcm baca buku cerita je.

tp kalau maca sirah nabi mmg terasa mcm membaca sejarah. hang tuah ni hidup sebelum nabi Muhamad ke?

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP