IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Sila ambil perhatian...!!!!
Blog ini bukan tempatnya bagi orang2 yang berasa dirinya beradap sopan santun dan bajet bagus. Jika tidak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan dalam pembacaan. Sila blahhh.... gua bolayan....

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati gua (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik, Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PH), Wakil Rakyat (Ahli Parlimen/DUN) yang tugas mereka suka memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Benarkah Keturunan Syed/Syarifah Ini Dari Susur Galur Rasulullah SAW..???

>> Friday, December 10, 2010

Salam Tuan Isa,

Saya ada banyak follow forum plus discussion berkaitan keturunan Syed/Syarifah ini yang selalu dikaitkan dengan ahlul bait (keturunan Rasulullah saw).

Saya sekadar nak bertanya, jika ada sesiapa yang boleh beri penjelasan. Apabila bercakap pasal keturunan, mereka akan kata nasab itu datang dari bapa. Saya kira it is understood by all. Tetapi mengikut pembacaan saya, katanya ahlul bait ini yang disebut Rasulullah saw adalah isi rumahnya dan cucu-cucunya iaitu Hassan dan Hussein.

Dan mengikut forum-forum ini, katanya Hassan dan Hussein adalah anak kepada Saidina Ali, iaitu bertaraf menantu kepada Rasulullah saw, bukannya sebagai anak kandung Baginda.

Adakah tuan/puan nampak apa yang memusykilkan saya?
Bukankah nasab cucu-cucu baginda itu dari Saidina Ali kerana dia lah bapa kepada cucu-cucu Baginda? Memanglah cucu-cucu Baginda tetap dikira sebagai keturunan Baginda walaupun mengikut nasab di sebelah ibunya sahaja.

Tetapi kalau tengok penjelasan berkaitan keturunan Syed dan Syarifah ini, banyak ditekankan nasab itu dari BAPA, bukan IBUnya.

Tapi kisah ahlul bait ini tiada sesiapa pula yang menekankan nasab Saidina Ali dan unsur contradiction yang saya nampak ini dan tidak pernah dibincangkan.

Maaf kepada yang sensitif, Saya tiada niat apa2 cuma berkongsi kemusykilan. Harap dapat penjelasan yang positif dan berfakta.

Syed Alwi Syed Ghazali
Alamakkk.... blog nih dah jadi macam kaunter pertanyaan pulak... hahaha... layan jelah...
1) Salam kembali bro..., lu jangan nak bertuan-tuan dengan gua..., geli gigi gua sebab kalau ada "Tuan" mesti ada hamba kan...??? itu diorang2 tu yang bercakap apabila menyentuh bab "keTUANan" nih... so... kesimpulannya "Tuan" dah balik British... yang tinggal hanyalah hamba-hambanya yang bangang lagi tolol yang berselindung di sebalik nama British-nya "United Monkeys National Organisation" atau nama melayunya "Pekembar"... kah..kah..kah....

2) Oppss.. maaf, soalan lu itu... di luar bidang pengajian gua..., so... tak dapatlah gua nak menjawapnya secara tulus dan mulus..., gua harap ada di kalangan pembaca yang lebih arif tolong jawapkan....

Setahu gua... dulu gua ada sorang Sales Asistant namanya Sharifah Shazwani bla..bla..., panjang juga nama minah nih... cun woooo.... putih melepak orang Terengganu kite..., dari segi akhlak memang bagus... layak buat isteri.. tapi sayangnya... gua dah beristeri satu masa tu... kalau tidakkkkkk.... hehehe... ku tanam pokok pinang rapat2 beb....

Dan gua ada juga dua tiga orang member berketurunan Syed nih...., ada yang bagus tu... gua salutelah... yang tak baik tu... gua minta maaflah... bukannya gua nak mengutuk... tetapi perangai member sekoq nih dah tak melambangkan ciri2 sebagai seorang Syed, gua rasa iblis pun malu dengan perangai si Syed nih....

Jadi..., kesimpulan gua yang cetek ilmu di sini... tak kiralah siapa keturunan lu... kalau perangai tak seperti yang di tuntut oleh Agama Islam, jahanam jugak beb... bikin malu keturunan jer..., lagipun Allah tak pandang lu berketurunan darimana... yang Allah pandang adalah amal dan taqwa.

Selain daripada itu termasuk juga sahabat2 Baginda Rasulullah dan ahli keluarganya (Ahlul Bait) yang nama2 mereka sudah di jamin dan di cop sebagai ahli Syurga, jika ada selain daripada itu yang tiada nas atau dalil dan bertentangan dengan hadis Rasulullah... samada hadis sohih atau tidak.. gua tak berani nak komen... gua ulangi di luar bidang gua....

Inikan pula bagi mereka2 yang ada gelaran Syed/Syarifah nih.... setahu gua nama Saidina Ali takda bermula dengan Syed, apatah lagi nama Rasulullah...., satu persoalan yang bagus juga untuk di perbincangkan...;

Daripada mana asal usulnya nama Syed nih...???
Siapa yang mula peloporinya...???
Adakah di kalangan susur galur Nabi Muhammad SAW atau Saidina Ali yang mengunakan pangkal nama dengan gelaran Syed/Syarifah..???
Atau ianya adalah satu gelaran yang di cipta oleh saudagar2 Arab yang mengaku kononnya mereka adalah berketurunan Nabi SAW...???"

Secara jujur... gua pun nak tahu juga nih... bagi menambah ilmu pengetahuan....jika ada sesiapa yang sudi berkongsi ilmu pengetahuan berkaitan permasalahan ini... di persilakan... dan gua ucapkan jutaan terima kasih buat semua...

p/s: Gua nak tanya uncle google jap....

17 IkutSukaLu...::

Pak Oncu Friday, December 10, 2010 12:22:00 PM  

hahahahahah kalau tanya gua ,gua akan jawap mungkin juga tetapi dari susur galur abu lahab dan abu jahal... mereka berdua pun keturunan NABI SAW juga,,, hahahahhahaha !!!!!

ISA Friday, December 10, 2010 12:37:00 PM  

Pak Oncu;

Gua pun konpius jugak nih...

hj jamaludin,  Friday, December 10, 2010 12:49:00 PM  

Bismilah Hir Rahman Nir Rahim
Salam Bro ISA..
Gua pun banyak Hairan golong pompuan yg bergelar pangkat syarifah dikatakan dari keturunan Nabi Muhammad wahal nama nama isteri Nabi pun tak ada seorang yg nama bermula dgn syarifah.
i)Khadijah binti Khuwailid r.a.(ii) Saudah binti Zama'ah r.a. (iii) Aisyah binti Abi Bakr r.a (iv) Hafsah binti Umar r.a. (v)Zainab binti Khuzaimah r.a. (vi) Hindun binti Abi Umaiyah r.a.(vii) Zainab binti Jahsy r.a.( viii)Juwairiyah Bini Harith r.a.(ix)Soffiyyah binti Huyaiy r.a.(x)Ramlah binti Abi Sufyan r.a. (xi)Maimunah binti Al Harith r.a. (xii)Mariah binti Syam'un r.a.

So bab asal usul keturunan pun gua tak mahir la... mungkin Pak Long atau Mak Long mahir kot....

ISA Friday, December 10, 2010 12:51:00 PM  

hj jamaludin;

Syarifah Janda Limah apa habaq...??? hahaha...

Anonymous,  Friday, December 10, 2010 1:02:00 PM  

member saye mak ayah pure arab saudia arabia mari tp dok msia sjk kecik.
die ckp, syed syarifah dinamakan utk org yg dok luar dr mekah/madina.utk jaga keturunan katanya.since die lahir jeddah,die xde sharifah,tp adik die lahir msia,adik die ade syed.tu lah ikut katanya.

zalizalu Friday, December 10, 2010 2:36:00 PM  

syed, syarifah, tuan, tengku, tunku, nik, raja, semua tu hanyalah gelaran... :)

Anonymous,  Friday, December 10, 2010 2:49:00 PM  

-Gertakan Jiwa tempur-

Rasanya, ada jugak yang suka-suka bagi nama kat anak Syed dan Sharifah.

P.S:
Dengar kata, keturunan Syed dan sharifah ni, diharamkan dari makan harta zakat, ini gua tak tau lah sahih ke tidak. Depa check lah sendiri, baru orang kata "BELAJAR"

Anonymous,  Friday, December 10, 2010 3:21:00 PM  

bro, member gua lagi haru...nama sheikh apatah..gua tanya lu keturunan ke..jawab tak pulak nenek dia yg suka2 nak taruh nama tu
pahtu dia dapat anak lelaki...pergggh
sambung la dengan sheikh tu bukan main gempat lagi...dipendek crita mamat ni mula2 gua jumpa, yarabi jahil gila
anyway thanks to hj jamal...gua nak copy nama2 isteri rasul tu buat kenang-kenangan...

i'm no king

Kerajaan Rakyat Friday, December 10, 2010 3:33:00 PM  

Salaam sdra yang bertanya,

Cuba tanya kepada Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin, mungkin beliau dapat memberikan huraiannya.

Kalau tanya kepada Tuan Syed Isa Al-zergdukes... dapat jawapan seribu satu malam..!!

hehehe...

Anonymous,  Friday, December 10, 2010 3:58:00 PM  

Bg Bro yg bertanya, lu apa susah bai, tanyalah sama Syed Husain Ali tu bai. Mungkin dia boleh jawab.

Anonymous,  Friday, December 10, 2010 4:23:00 PM  

ala..jngn kan nama syed...yg ada darah arab pun mngaku keturunan Nabi..ustaza aku kata..Nabi tk de keturunan...sampai tahap cucu dia..tak de zuriat...lpas tu ada yg syahid...tu la dia..so yg nam syed tu..jngn perasan la keturunan nabi...dah tu jamin sebelah kaki masuk syurga..ok..teruskan hidup dan beramal spserti biasa...sbb Allah tu maha mengetahui..kalau Nabi diteruskan keturunnya..tengok la..pemaleh nk beribadat...belagak..bongkak... yg tak de keturunan Nabi ni pun hampeh cam aku..inikan pula korang yg ada syed ni..ahahahahahahaha..tengok tv..berapa nama syed yg hampeh...ahahaha

AmenoWorld Friday, December 10, 2010 4:49:00 PM  

Kalau camtue aku pun nak tanya ko lah.

1. camne nak adjust tulisan dalam blog.

2. aku nak buat domain sendiri. hosting apa yg best?

Harimau-Menaip Friday, December 10, 2010 9:03:00 PM  

Bro,

Cuba dengar ceramah Dr. asri. Ada cerita pasal keturunan Syed.

http://www.youtube.com/watch?v=2PjlflwWs00

Anonymous,  Friday, December 10, 2010 10:28:00 PM  

dulu dulu,pak syed ini punyai satu darjat dan kelebihan dalam kehidupan ,bertutur kata yang baik,cakap mereka masin,air liur bolih buat jampi serapah,rajin orang serah anak sebagai anak angkat dan sebagai nya.Habib ada lah gelaran mereka yang arif dalam agama .

Wake UP! Friday, December 10, 2010 10:42:00 PM  

Syed atau Syarifah bukan kunci untuk ke syurga.

Amalan baik seseorang itu akan menentukannya.

Kalau perangai macam pukimak, masuk neraka jugak.

tubelawak Friday, December 10, 2010 11:17:00 PM  

bik mama tu gelaran jugak ke? auwww

bunbinban,  Saturday, December 11, 2010 12:24:00 AM  

aku dah lama loya ngan puak syed ni. Tak abis2 claim keturunan nabi. Kat tempat aku ada satu syed tu, kira2 ahli peerniagaan yg kayalah. Selalu buat amal jariah utk masjid dan masyarakat stempat. Tapi yg aku nyampahnya, dia sanggup buang anak perempuan dia sbb anaknya nakkawin ngan bukan keturunan syed....ptuihhhh, apa dia ingat kita ni apa, second class punya keturunan ke.....aku kalau ngan syed ni, bila dorang cite pasal keturunan dorang, aku pun cakap je selamba, aku pun keturunan nabi....NABI ADAM!. ha ha ha..apa tak betul ke?.

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP