IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Sila ambil perhatian...!!!!
Blog ini bukan tempatnya bagi orang2 yang berasa dirinya beradap sopan santun dan bajet bagus. Jika tidak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan dalam pembacaan. Sila blahhh.... gua bolayan....

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati gua (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik, Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PH), Wakil Rakyat (Ahli Parlimen/DUN) yang tugas mereka suka memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

April Fool ha..ha..ha... Bloody Fool

>> Thursday, April 01, 2010

Kalau anda bertanyakan saya tentang April Fool, saya jawab tak kisah. Sila lah buat April Fool kepada saya, asalkan ia tidak membawa mudarat mahu pun menjatuhkan maruah saya, dan tidak juga menjadikan adrenalin saya mencanak dengan dahsyatnya. Saya tidaklah syadid sangat.

Sebenarnya saya terdetik untuk membuat entri ini kerana saban tahun, apabila April Fool sudah hampir tiba, pasti akan ada di antara kita yang membuat entri atau menghantar emel bertajuk seperti "Asal-Usul April Fool".

Ini tidak lah salah. Namun saya dapati, apa yang diberitahu itu hampir-hampir tak boleh pakai. Ia lebih kepada auta, bukannya fakta. Versi yang dianggap 'paling muktabar' di kalangan 'Muslim yang peka' adalah lebih kurang seperti ini: 

Setiap kali muncul tarikh 1 April, rakyat negara ini termasuk umat Islam beriya-iya menyambut April Fool dengan menggemparkan sanak saudara dan rakan taulan.
Selain 'Hari Valentine' yang sudah sinonim dengan masyarakat Islam negara ini tetapi lebih kepada soal berkasih-sayang, 'April Fool' pula menjurus kepada berseloroh.
Bagaimanapun, ada cerita sedih kepada masyarakat Islam di sebalik April Fool yang perlu dijadikan renungan dan dihentikan sambutannya. Adalah dipercayai sambutan April Fool mula dirayakan ketika kejatuhan Kerajaan Islam di Sepanyol.
Setelah bertapak berkurun-kurun lamanya di Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentera Kristian. Penduduk Islam di Moors, Sepanyol terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri.
Tentera Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan penganut Islam dari bumi Sepanyol, justeru, mereka membuat helah. Mereka memaklumkan penduduk Muslim boleh berlayar keluar dari bumi Sepanyol dengan selamat bersama-sama barangan mereka dengan menggunakan kapal di pelabuhan.
Orang Muslimin yang risau sekiranya tawaran itu suatu penipuan pergi ke pelabuhan untuk melihat kapal yang dimaksudkan. Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak.
Keesokannya (1 April), mereka mengambil semua barangan yang telah dikemaskan lalu menuju ke pelabuhan. Pada masa itulah pihak Kristian mengambil kesempatan menggeledah dan membakar rumah penduduk Islam.
Penganut Islam juga tidak sempat menaiki kapal kerana semuanya musnah dibakar. Pihak Kristian kemudian menyerang kaum Muslimin dan membunuh kesemuanya, tidak kira lelaki, perempuan, serta anak kecil. Peristiwa berdarah yang meyedihkan itu kemudiannya diraikan tentera Kristian.
Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan saja di Sepanyol tetapi juga di seluruh dunia sebagai April Fool's Day.
Soalan saya kepada yang mewara-warakan 'fakta' ini kepada umum, dari mana kisah ini dipetik sebenarnya? Dari buku sejarah mana - sama ada yang ditulis oleh penulis Islam mahu pun bukan, yang ada menyelitkan kisah menyayat hati ini?

Dalam travelog Sepanyol yang saya tulis di blog ini suatu ketika dahulu, saya ada menceritakan banyak sepak terajang yang dilalui oleh orang-orang Islam ketika zaman tersebut, sehinggalah kepada kisah jatuhnya kota Granada di zaman Sultan Muhammad XII.

Sangat aneh, saya tak pernah pula terjumpa akan 'kisah sejarah' April Fool ini. Tak mungkin kisah sepenting ini boleh diabaikan dalam buku The History of Islam kepunyaan saya itu.


The History of Islam oleh Akbar Shah Khan Najeebabadi. Buku ini memang mantap!

Maka, adalah lebih baik kita tidak menghebahkan berita yang belum benar-benar pasti ini. Sedangkan Barat sendiri pun tidak begitu pasti asal-usul April Fool ini, bagaimana anda sudah boleh benar-benar pasti hanya dengan 'berguru' kepada emel yang di-forward kepada kita? Di mana integriti kita sebagai umat Islam yang seharusnya menyemak segala macam khabar yang disampaikan kepada kita?

Kamu tahu apa itu ironi? Ia adalah apabila kita menggunakan sebuah 'artikel menipu lagi meraban' untuk menyeru orang agar jangan menipu ketika April Fool!


Di petik dari: Hembusan.

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP