IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Sila ambil perhatian...!!!!
Blog ini bukan tempatnya bagi orang2 yang berasa dirinya beradap sopan santun dan bajet bagus. Jika tidak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan dalam pembacaan. Sila blahhh.... gua bolayan....

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati gua (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik, Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PH), Wakil Rakyat (Ahli Parlimen/DUN) yang tugas mereka suka memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

What The 1F... Najib...!!!!

>> Friday, October 05, 2012

Satu peringatan dan pencerahan minda, sebelum kita pergi jauh.

Untuk makluman kepada kedua pihak - PR dan BN. Bajet bukan suatu anugerah atau gift dari mereka kepada rakyat. Bajet ialah permohonan oleh kerajaan yang memerintah buat masa ini, dari rakyat untuk mengeluarkan sejumlah wang yang disatukan, untuk kegunaan mengurus dan mentadbir ekonomi.

Its you who are asking our money and telling us what and how you want to apply the money you asked from us. Ingat ya. So do mind your language. Ask us nicely. Bukan talk down on us.

Bukan Najib Razak/barisan nasional beri pada kita, bukannya ehsan, bukannya hadiah daripada Kerajaan barisan nasional. Dia orang yang minta kepada kita.Duit rakyat yang punya, dia hanya mohon keluarkan untuk ditadbir dan diuruskan.

Jadi jangan nak ekkkk.... dan sombonglah dengan penggayaan bahasa yang menjebik, mengejek dan penggunaan suatu yang diminta dari kami untuk dijadikan alasan untuk ejek2. Just do your bloody job...., bentangkan bagaimana kamu mahu perlakukan duit kita/rakyat. Ini bukan duit bapak awak yang bernama Tun Razak tuuuu... yang punya, yang diperlakukan sebagai gift kepada rakyat. Najib thinks what he does is his gift to us.
 


Bila la agaknya Malaysia ni nak faham agaknya... Kalau Budget macam sebegini, sampai bila-bila pun segunung duit tak akan cukup. Sepatutnya sudah ada kesedaran. We can't depend solely on whatever that we currently have. So, we need to create new source of income. From where? Interesting question. As an economist by training and profession saya lihat Budget yang dibentangkan semalam tak lain dari Budget pancing undi. The problem with that is ianya tidak productive at all. Sebab, ianya tidak akan dapat menjana income untuk negara buat jangka masa panjang.

For instance, apalah ertinya pemberian BR1M for the 2nd round. The 2nd round ni meliputi penerima yang lebih ramai (sebab those 21 years old earning less than RM2,000 boleh dapat. But, it is one off as you correctly pointed out. Since 21 is a voting age, nampak jelas yang ianya untuk memancing undi. Similarly, soal peningkatan bayaran pencen. Betul la kata nak mengenang jasa. Tapi kalau from the economic point of view, the increased in expenditure for this purpose is counter productive (since pensioners no longer contribute productively to the economy).

Looking at the aggregate numbers, the government proposed to spend RM201.9 billion for Operating Expenditure (80.25%) and only RM49.7 billion (19.75%) for Development Expenditure. Again, as you correctly specified, macamana la ekonomi nak maju walhal hanya 19.75% diperuntukkan untuk perbelanjaan pembangunan negara. Besides, kalau kita lihat kemana peruntukkan pembangunan, projek mencantikkan Sungai Klang! Apa la rasionalnya.

Jadi, back to our question earlier, dari mana kita boleh generate this new income. Tak perlu la kita nak tengok terlalu jauh. Thailand is our neighbour. Tapi kalau nak ikutkan dari segi hasil bumi, Malaysia lebih hebat. Ada minyak, kelapa sawit, getah, etc. Thailand build it's niche in the agri sector. Now, they are strong in so many agri fields. Buah-buahan, padi, perikanan, even kayu Gaharu dan Ubi Kayu Rayon (for biotech purposes). Last time masa zaman Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) ada la juga ura-ura nak buat koridor. Macam-macam ada... Koridor Timur, Barat, Utara, Selatan. At least RM10 billion has been spent on these corridors. Tapi apa hasil? Mana hasil? Duit dah leboh. Hasil tak ada.

Duit siapa la agaknya semua ni kalau bukan duit rakyat yang bayar cukai pendapatan. Gaji belum masuk, cukai dah bayar siap dah (PCB). Again as you correctly spefified, the government manages our money. Duit rakyat. So, tak perlu la bila cerita tu seolah-olah duit BR1M or whatever tu datang dari parti BN.

Dan sebagai pembayar cukai yang setia, saya pun rasa tak berapa puas hati bilamana 4-6 juta pendatang asing di dalam Malaysia ni have been enjoying benefits yang sepatutnya only Malaysians enjoyed.
 
Contohnya subsidi minyak dan barang makanan keperluan asas yang lain ~ Beras, Gula, Tepung, etc. Soalnya, kita earn our income and bayar tax mahal-mahal, they have been earning tons of money here tapi satu sen tax pun tak payah bayar. And they have been enjoying all the subsidies yang sepatutnya only enjoyed by Malaysians. Sebab tu la barang makanan semua jadi mahal melambung. Demand is high, why supply remains the same. The supply sepatutnya sudah cukup for Malaysians. Tapi sebab kerana limbahan pendatang asing yang juga consume benda yang sama macam kita Malaysians, sebab tu la demand jadi tinggi. Dan consequently push the prices up.

Ironically, punya la ramai pakar ekonomi dalam kerajaan, tak boleh ke nak implement simple mechanism. Pada pendapat saya, we should impose 2-tier price. Those with MyKad dapat beli makanan asasi dan minyak petrol dengan harga subsidi yang amat murah. Those yang tak ada MyKad (pendatang asing dengan izin atau tidak) have to pay the true market price. Then, baru la justice served...

FS

(Entry di atas gua petik dari Sim Groups)

Kepada Najib Razak dan Kerajaan Barisan Nasional jangan dok anggap duit/dana negara macam duit mak bapak lu orang yang kononnya untuk diberikan kepada Rakyat... memang WTF to all of you kerana memperbodohkan rakyat. Lu orang semua jenis Pemimpin Negara yang syok sendiri dan tak sedar tanggung-jawap yang di amanahkan kepada lu orang.

Kepada rakyat pula, jangan jadi bodoh kerana menaruh kepercayaan sepenuhnya dan patuh kepada Pemimpin (Kerajaan) yang perbodohkan kita. Harus sedar hakikat bahawa mereka yang dilantik sebagai pengurus tadbir dalam kerajaan adalah pekerja kita, dan kita (rakyat) yang membayar gaji diorang... kalau diorang tak gheti buat kerja, maka adalah hak kita untuk pecat diorang... terutama sekali Najib Razak dan Kabinetnya yang tak gheti buat kerja tuuuu....!!!!

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP