IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Sila ambil perhatian...!!!!
Blog ini bukan tempatnya bagi orang2 yang berasa dirinya beradap sopan santun dan bajet bagus. Jika tidak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan dalam pembacaan. Sila blahhh.... gua bolayan....

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati gua (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik, Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PH), Wakil Rakyat (Ahli Parlimen/DUN) yang tugas mereka suka memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Salah Anak Atau Bapa...????

>> Thursday, March 15, 2012

Antara ungkapannya.....;

KULIM - “Kalau hang tak mahu pada orang tua ni, hang bunuh dia. Bagi aku tanam. Dia ni bapak hang,”

Sebelum itu, jiran yang tinggal berdekatan dengan rumah anak mangsa memaklumkan kepada waris berkenaan bahawa bapanya telah meninggal dunia. Waris yang mendengar pengakuan dibuat jiran terpinga-pinga dan memperkenalkan kepada mereka bahawa warga emas itu merupakan bapanya.

Berita sepenuhnya boleh baca di sini.
Lazimnya apabila kita terbaca berita sebegini, automatisnya semua pihak akan menyalahkan Anak-Anak. Seperti sedia maklum IbuBapa mana yang tak sayangkan Anak dan Anak mana pula yang tidak sayangkan IbuBapa mereka.

Apabila terjadi hal sedemikian rupa, sudah pastinya ada sesuatu hal atau perkara lama yang terpendam di sanubari masing2. Sekarang ini jom kita lihat sikap anak yang sanggup buang mak bapak diorang.

Antaranya yang gua pelajari dan petik dari sesi kaunseling pramugari gua terhadap seorang remaja dalam laman Facebook beliau. Ini adalah contoh anak yang tidak mendapat kasih sayang ibubapa..., gua pun sedih juga membayangkan nasib anak ini.

Serba sedikit background anak ini, sejak lahir tidak tahu siapa bapanya, ibunya bekerja kilang, adik beradik 3 orang, tinggal di penempatan Flat Kampung Lindungan, Petaling Jaya (kawasan black area - masalah sosial terlampau), umur sekitar 20an, terjebak dengan aktiviti sosial yang negatif serta pergaulan bebas.
Pengakuan 1:
facebook
Aizal wrote: "okayy saya mintak maaf. hm, saya bukan nak hina islam tp mmg dari kecik saya tak penah solat. hm, bapak aku dah takde, entah mampus ke mane pun aku tak tahulah. hm, okayy pape pun , aku mintak maaf kt sume and sape-2 yg terase aku maki die, sudah lah . harap remove status ni . hm ."

See the comment thread
Reply to this email to comment on this status.
Thanks,
The Facebook Team

Pengakuan 2:
facebook
Aizal wrote: "hahaa, nak buatt ape lg makcik, saya nak bace al-fatihah pun tak reti, sudah lah. pergi mati lah dgn org tua tuhh, menyusuh hidup aku je, bodoh sgt. buat anak reti, jage anak mcm lancau. sial punye org tua. saya tahu mati nant aku terus ke mane, biarlah. urusan dgn tuhan ..."

See the comment thread
Reply to this email to comment on this status.
Thanks,
The Facebook Team
So... amacam beb, nak dipersalahkan anak2 pun tak boleh juga, sebabnya sikap ibubapa sedari awal yang tak mengambil tahu serta mengabaikan "Amanah" yang dikurniakankan oleh Allah kepada mereka selama ini.

Apabila sudah tua, mula hendak mengaku ada anak... apakah pada masa itu seorang anak yang jahil akan mengaku itu ibubapanya.... contohnya seperti dilaporkan oleh akhbar di atas tu...

Kesimpulannya, kita tak boleh menghakimi serta menyalahkan sikap anak terhadap orang tua mereka, sebaliknya siasat terlebih dahulu punca terjadinya sikap sebegitu.

Sebaik-baiknya kembali kepada Al-Quran dan Sunnah, serta apa yang diterapkan dalam Islam dalam soal amanah IbuBapa terhadap Anak2 (Amanah) mereka. Insyallah... takan terbabas dunia akhirat.

Harus di ingat, apa yang IbuBapa buat atau perlakukan kepada anak2 mereka hari ini akan menjadi ingatan kepada anak2 mereka pada suatu hari nanti... jika perlakuan baik akan di balas baik, jika sebaliknya ianya akan dipertontonkan oleh Allah secara "LIVE" sebelum terpejamnya mata...

Jika dapat anak2 yang Soleh dan Solehah, cukup didikan agamanya.., buruk baik kelakuan ibubapanya pasti akan di jaganya.... Alhamdulillah....
Jika dapat anak2 seperti remaja dalam Facebook tu... sendiri mau ingat laaaaaa.....!!!! hahahaha....!!!!

Nauzubillah....!!!!

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP