IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Khusus buat pembaca bertaraf Skema, Sopan Santun dan Beradab. Ini bukan tempat lu orang. Sila logout.... jika tak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan. Sila ambil perhatian...!!!

Jika anda tidak boleh menerima konsep blog ini, dengan segala hormatnya anda sekali lagi dinasihatkan supaya logout secepat mungkin. Di sini tiada bahasa sopan santun, penuh beradab lagi tertip, harap maaf.

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik dan Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PR) yang tugasnya memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Istibdal maknanya Jual...!!!!

>> Thursday, February 09, 2012


(Foto hiasan)
Oleh: Pedang Keluli

Berbulan-bulan kita dok terang bahawa mengikut hukum syarak Madrasah Salihiah boleh dirobohkan mengikut kaedah "ISTIBDAL". Istibdal tu diputuskan oleh ulamak-ulamak yang bermuzakarah dalam Majlis fatwa Negeri Kedah.
"Hang kemukakan sat nas-nas yang menunjukkan bahawa tanah wakaf boleh dijual kepada orang kafir?" cabar seorang ahli UMNO tulen dekat aku bila membincangkan isu wakaf Salihiah.
"Bila pulak yang ulamak sebut tanah wakaf boleh dijual kepada orang kafir?" aku tanya balik.

"Tu yang hangpa kata tanah wakaf boleh diistibdal.. istibdal tu bukan ka maknanya jual.." jawab nangoi UMNO tu.

Mak oiii, garu kepala aku. Patutlah selama ni UMNO lawan hangit isu tanah wakaf tu, rupanya depa faham kata ISTIBDAL tu bermaksud JUAL.. mungkin kerana kat belakangnya bunyi al, al. Inilah yang dikatakan jahil murakab ataupun jahil yang berlapis-lapis.
Badal dalam bahasa Arab bermakna ganti. Istibdal itu ialah menggantikan tanah wakaf asal di tempat yang lain dengan tujuan mendapat manfaat wakaf yang lebih besar di tempat yang lain itu. Maknanya tapak yang asal tu sudah tidak berstatus tanah wakaf lagi. Bagaimanapun tanah wakaf yang asal itu mesti dihormati sebab itu dalam kes Madrasah Salihiah, tapak asalnya hanya jadi tempat lapang dan tangga jejantas bukannya pusat karaoke seperti yang difitnahkan.
Dalam kes wakaf Salihiah juga langsung tidak berlaku proses jual beli. Mengikut kaedah konvensional pun pengambilan tanah oleh kerajaan tidak boleh ditakrifkan sebagai 'jual beli tanah', pemilik asal dibayar pampasan bukan dibayar kerana menjual tanah kepada kerajaan. Nak berhujah pun bagi nampak cerdik sikit noo.

Tak apalah kalau UMNO nak spin juga kata akhirnya tanah itu akan berpindah kepada pemaju (90% Belleview, 10% PKNK) sebagai 'telah dijual' kepada pemaju, tapi nak habag bagi bahawa tanah yang berpindahmilik kepada pemaju itu tidak lagi berstatus tanah wakaf, tanah wakaf dah pindah ke tempat lain.

Tempat lain tu tang mana? MAIK gaya nak buka mulut umumkan tang mana, puak UMNO bawak kes ke mahkamah pulak. Jadi tertangguhlah pengumuman tu tang mana wakaf tu dipindah. Sabag sat cek noo, tunggu lepas puak2 UMNO yang bawa kes tu kalah kat mahkamah MAIK akan umum.

Untuk sementara.. dan selama-lamanya pun jangan dok faham dah kata Istibdal tu bermakna Jual. Nanti orang tau kata hangpa bodo..opss maaf, tak reti bukan bodo. - sumber Kedah La
nota: hahaha... bangangnya puak2 umporno janganlah di ikut, samalah juga dengan kes apa ka nama surau kat Jalan Klang Lama tuuuu.... ahaaaa... Surau Al-Musyrikin namanya.... tu la pasal bila mak bapak suruh belajaq bahasa arab tak mau..., tapi dok agungkan bahasa penjajah... tu yang jadi bangang terlampau dulu, kini dan selamanya.... kah...kah...kah...

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Layan....

Ziarah Dari...


widget

Layan.... Lagi...

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP