IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Khusus buat pembaca bertaraf Skema, Sopan Santun dan Beradab. Ini bukan tempat lu orang. Sila logout.... jika tak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan. Sila ambil perhatian...!!!

Jika anda tidak boleh menerima konsep blog ini, dengan segala hormatnya anda sekali lagi dinasihatkan supaya logout secepat mungkin. Di sini tiada bahasa sopan santun, penuh beradab lagi tertip, harap maaf.

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik dan Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PR) yang tugasnya memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Siapa Layak Poligami.

>> Friday, March 04, 2011

Kalau sebelum ini saya menyatakan berita baik untuk lelaki tetapi kali ini saya hendak perluaskan lagi skop ini kepada siapa sebenarnya yang layak berpoligami dan siapa pula yang tidak layak.

Dengan tulisan ini, diharapkan anda yang disenaraikan boleh membuat persiapan sama ada untuk meneruskannya atau menarik diri daripada poligami.



Tidak layak
1 Takut kepada isteri
2 Kurang komunikasi lalu menyalahkan isteri
3 Tidak sayang isteri lalu suka memukulnya
4 Isteri lebih kaya lalu hidupnya dikawal isteri
5 Putus hubungan dengan Allah

Layak
1.Takut kepada Allah
2.Selalu komunikasi dan mendidik iman isteri
3.Cintakan isteri kerana Allah
4.Suami kaya dan kehidupan isteri ditentukannya
5.Selalu berhubung dengan Allah apatah lagi waktu susah

Anda boleh nilai diri sendiri di mana kedudukan anda. Terpulanglah kepada anda sama mahu buat perubahan atau tidak. Untuk lebih jelas, saya perpanjangkan dua bahagian tersebut supaya alasannya dapat diterima oleh semua pihak.

Takut kepada Isteri, ini penyakit kebanyakan suami sama ada suaminya kaya atau miskin. Dia tidak berani berterus terang dengan isterinya tentang dia mahu berkahwin lagi. Akhirnya dia buat keputusan untuk kahwin di luar negara.

Memang lelaki ini tidak layak berkahwin kerana lazimnya suami ini akan menipu isterinya atau berlaku zalim terhadap isterinya sama ada isteri pertama atau isteri baru.

Takut kepada isteri juga berlaku kepada suami yang apabila menyatakan hasrat hendak berkahwin lain kepada isterinya, lalu ditentang oleh isterinya itu. Dengan tentangan itu dia jadi kecut lalu tidak berani untuk meneruskan hasratnya lagi.

Dengan hati yang sedih bakal isteri barunya akan mendesak. Maka untuk memuaskan desakan dia berkahwin di luar negara. Dengan perkahwinan ini dia sekali lagi akan menipu isterinya. Bukan itu sahaja, kehidupannya juga tidak selesa kerana asyik dengan penipuan sepanjang hidup.

Takut kepada isteri juga berlaku kepada suami yang tidak mampu buat keputasan untuk kebaikan dirinya dan isterinya. Setelah dia memberitahu isterinya tentang hasrat berkahwin lagi, isterinya meminta dia menceraikannya atau mengugut untuk bunuh diri.

Kerana sayangkan isteri dia batalkan perkahwinan keduanya. Suami ini memang tidak layak berkahwin lagi kerana tidak pandai mendidik isteri ke arah takut kepada Allah.

Kurang komunikasi dengan isteri secara baik, tidak melayakkannya berkahwin lain kerana keadaan yang sama akan berlaku kepada isteri yang baru. Suami ini akan selalu menyalahkan isterinya atas kegagalan rumah tangganya. Dia tidak ada masa untuk mendidik isterinya supaya takut dan bertaqwa kepada Allah. Atau isterinya tiada peluang untuk berbincang dengannya apa yang terbaik untuk rumah tangga mereka.

Kalau begitulah sikapnya, berapa ramai isterinya sekali pun, amalan yang sama akan berlaku. Salahnya bukan pada isteri tetapi kepadanya yang tidak pandai berkomunikasi yang terbaik. Dia mungkin boleh berkumunikasi dengan orang ramai apatah lagi wanita yang dia inginkan, tetapi itu sekadar lakonan. Nanti setelah menjadi isteri, semuanya akan terbongkar.

Tidak sayangkan isterinya mungkin berlaku setelah lama berkahwin apatah lagi setelah bertemu orang lain yang boleh dijadikan mangsanya. Lelakilah yang diibaratkan “habis madu sepah dibuang”. Kesan daripada tidak sayangkan isteri dia suka mendera isterinya. Padahal dia tidak pernah memberitahu isteri apa yang dia mahu kepada isteri untuk mengembalikan kasih sayang kepada isterinya.

Kalau dia tidak sayangkan isteri dalam keadaan itu, tidak mustahil setelah dia berkahwin dengan isteri baru, perkara yang sama akan berlaku. Dia juga akan rasa jemu kepada isterinya lalu tidak sayang kepadanaya. Penderaan juga akan dilakukan jika dia mahu. Oleh sebab itu dia tidak layak berpoligami. Jadi, mana-mana wanita yang mahu menerima tawaran poligami harus melihat sejarah bakal suaminya itu.

Isteri yang lebih kaya daripada suami malah isteri yang membiayai kehidupannya sememangnya tidak layak untuknya berkahwin lagi. Logiknya, kalau dia berkahwin lain, dengan apa pula dia boleh memberi nafakah kepada isteri barunya?

Putus hubungan dengan Allah merujuk kepada agama suaminya. Kalau si suami tidak pernah sujud kepada Allah atau sesekali sahaja sujud kepada Allah, bagaimana dia boleh berhubung dengan Allah. Mereka yang putus hubungan dengan Allah, dia akan putus hubungan dengan manusia.

Mereka ini akan gelap masa depannya kerana tidak dapat bantuan Allah. Jelas, lelaki ini tidak layak berpoligami kerana orang yang berpoligami adalah orang hampir dengan Allah.

Adakah anda layak?

Jika anda tersenarai sebagai tidak layak dan boleh membuat perubahan seperti yang dijelaskan di atas, tidak mustahil anda layak untuk berpoligami. Tapi ingat, bukan senang untuk berubah, kalau anda tidak benar-benar memiliki ciri-ciri orang yang layak seperti yang disenaraikan di atas.

Secara mudahnya saya nyatakan di sini, mereka yang layak ialah orang yang ada iman dan taqwa yang mendalam terhadap Allah. Oleh sebab itulah kalau anda lihat realiti pada hari ini, siapa yang berjaya dalam poligami. Kita boleh lihat di kampung-kampung pak lebai yang sering ke masjid ada empat isteri atau sekurang-kurangnya dua isteri.

Kalau kita pergi ke pondok-pondok pengajian, kita lihat tok-tok gurunya ada dua atau tiga isteri. Begitu juga ustaz-ustaz yang merata di dunia ini, boleh memiliki dua isteri atau lebih. Mereka ini sudah pasti memiliki ciri-ciri di atas. Yang pasti isteri mereka bahagia dengan suami mereka.

Mahukah anda jadi seperti mereka? Jika mahu tingkatkan iman dan taqwa. Untuk itu belajarlah dengan mereka yang berjaya. Wallahu aklam......

 TemanHidup@yahoogroups.com

8 IkutSukaLu...::

Pak Oncu Friday, March 04, 2011 11:46:00 PM  

hahahahahahahah macam tu ke ?? gua bukan takut dgn bini gua, tetapi bini gua yg tak takut dgn gua,,,,,,

Waris,  Saturday, March 05, 2011 12:28:00 AM  

Jangan tipu isteri pertama depan bakal isteri kerana kelak isteri kedua akan mengangap kita seniasa menipu. Jadi, agak sukar utk pasang yg ke 3. Juga hati kena betul2 kering. Mana2 isteri yg berleter kita buat derk aje. Tak usah di layan.

Hashim,  Saturday, March 05, 2011 12:34:00 AM  

Salam satu malaysia wak....

Eleh wak ni...wak yg teringin nak poligami...cakap aje terus terang le kalau berani....nak niat pun tak berani .....bagi le alasan yg macam macam : yg s satu ni segala-galanya.........tak payah le wak nak bagi alasan ..khuatir ada yg terhasut tak amal sunah....tak semua orang cerdik macam wak.

Anonymous,  Saturday, March 05, 2011 6:38:00 AM  

tak salah berpoligami asalkan bersyariatkan dan beriman dengan kitabullah.kalau berpoligami setakat ilmu sejengkal kail janganlah hendak mencuba lautan yang dalam.kebenaran yang dimaktubkan dalam kalam allahswt itu bukan kebebasan saperti laut yang tidak berpantai.

Fara Abdul,  Saturday, March 05, 2011 9:37:00 AM  

Kenapa nak berpoligami? Wajib ke? Seronok ke? Mesti ke persoalan ini ada di setiap minda para suami? Selagi isteri dan anak2 yg ada tu x angkat ibu jari puas hati, jgn harap nk pk tambah bini. Bukan senang nk jg bini banyak2. Kesibukan menjaga isteri2 dan anak2 boleh membuatkan suami lalai menjalankan perintah Allah yg lebih utama.

Ciri2 yg disenaraikan tu kira oklah wpun byk lagi yg perlu ada. So, para suami berusahalah menjadi suami dan ayah mithali dulu k.

Waris,  Saturday, March 05, 2011 11:37:00 AM  

Senang cerita, cuba dulu baru tau. Masa lu nak jadi suami pd isteri yg pertama dulu adakah lu bersedia dgn segala ilmu2 tu? Sure tak de punya. Kalau ada pun cuma teori je. Bila dah kawin masa tu baru lu nak adjust nak bagi sesuai serta masa lepas kawin baru kita nak cari ilmu mcm mana nak jadi suami terbaik. Serupa jgk poligami... Yg lu tulis kat atas tu cuma teori je. Memang hati berkobar2 nak ikut tapi tak kan boleh ikut semua. Itu bergantung kpd keadaan serta sikap lu sendiri serta sikap isteri2, anak2, sahabat handai, ahli keluarga (termasuk mak bapak & adik beradik) serta saudara mara sekeliling. Yg paling penting ialah keberanian dan kedegilan hati lu sendiri sebabnya ialah konflik pasti akan terjadi. Masalah akan dtg dr pelbagai sudut walaupun isteri pertama tak timbulkan masalah, ia mungkin dtg dr isteri kedua atau ahli keluarga yg lain. Sebab tu gua cakap hati lu mesti kering buat derk je apa org nak ckp. Walaupun hati kering mcm mana sekali pun gua selalu cair kalau mak gua sendiri yg membebel. Bini membebel 3D2N pun gua boleh buat pekak je. Tapi mak gua sendiri kalau dia ckp 3 minit pun gua boleh cair. Gua dah rasa bro...

Yong Saturday, March 05, 2011 1:34:00 PM  

Orang yang baru buang kristal ni asyik citer pasal pompuan je sejak akhir2 ni!

si jelita,  Tuesday, April 26, 2011 8:32:00 AM  

aku sokong ko waris...poligami subjektif....xleh nak letak syarat br leh poligami,klu rezeki allah nak bagi merasa ko elak la cmner pn jadi gak...tapi klu bkn rezeki ko cari la xkan dapatnyer rasa poligami...der yg isteri beria bag kawen lain tp si suami xkawen2 pn...tp der yg si isteri follow rapat jer last2 madu gak.....pd yg tahu erti madu n kebaikan madu senang la nak tima tp pd yg letak label "madu itu pahit" ha...ati2 lg cepat la rasa madu.....

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Layan....

Layannnnn....!!!!

Ziarah Dari...


widget

Layan.... Lagi...

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP