IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Khusus buat pembaca bertaraf Skema, Sopan Santun dan Beradab. Ini bukan tempat lu orang. Sila logout.... jika tak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan. Sila ambil perhatian...!!!

Jika anda tidak boleh menerima konsep blog ini, dengan segala hormatnya anda sekali lagi dinasihatkan supaya logout secepat mungkin. Di sini tiada bahasa sopan santun, penuh beradab lagi tertip, harap maaf.

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik dan Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PR) yang tugasnya memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Ada Sesiapa Boleh Tolong...???

>> Thursday, February 24, 2011


Luruihlah jalan Payakumbuah Babelok jalan kayu jati Dima hati indak karasuah Ayam den lapeh Oi oi ayam den lapeh Mandaki jalan pandai sikek Manurun jalan ka biaro Dima hati indak kamaupek Awak takicuah Oi oi ayam den lapeh Siku capang siku capeh Saikua tabang sikua lapeh Lapehlah juo nan karimbo Oi lah malang juo Pagaruyuang hai Batu Sangkar Tampek bajalan urang basor Duduak tamanuang tiok sabantar Oi takanang juo Oi oi ayam den lapeh oi oi ayam den lapeh....
Dari kecik sampai la ni.. kadang kala terdengar lagu nih di radio atau di mana2... tapi sampai hari ini.. gua masih tak faham apa maknanya... bahasa dari daerah mana dan apa maksud lagu tuuuu...

Ada sapa2 yang boleh tolong kasi clear kepala hotak gua dengan maksud lagu nih..., yang gua tau "Ayam Aku Terlepas" yang lainnya... wa puchitau.... hahahaaaa...

Apa pun lagu nih... memang sedap di dengar..... layaaannnnnzzzz...

terima kasih...

7 IkutSukaLu...::

mahaza Thursday, February 24, 2011 12:19:00 AM  
This comment has been removed by the author.
mahaza Thursday, February 24, 2011 12:21:00 AM  

Lagu Mendeleng (Mendailing)

Lagu makan angin mencari ayam terlepas lah kot dari Jambi, Bukit Tinggi Kerinchi Minagkubau dari Paya kumbuh, Pagar Ruyung.

Kalau nak tahu lebih kena tanya orang Mendailing la...

Isa Thursday, February 24, 2011 12:23:00 AM  

mahaza;

ikut suka lu jer...

yang gua tau ini lagu minang... tapi slangnya tak sama dengan minang N9..

itu yang membuatkan gua terkial-kial nih...

WaK JeNg Thursday, February 24, 2011 2:48:00 AM  

ayam den lapeh = kekasih dah ditinggalkan ...

Wak nak translate full lirik.. kang kena lesing dengan buapak rembau karang.. hehehehe

mahaza Thursday, February 24, 2011 7:36:00 AM  

Dengan ini dsyorkan supaya mengambil cuti semasa cuti sekolah bulan depan untuk pergi ke Dumai dan kota tinggi mengkaji sejarah dan mencari makna lirik - serampang dua mata. Sambil menyelesaikan 'kemelut; lirik, boleh pi 2nd (atau 3rd) honeymoon. Musti pramugari lu sengih giler punya kalau lu britau nak gi cuti ke dumai....

Anonymous Thursday, February 24, 2011 12:05:00 PM  

ini lagu bahasa minangkabau,
tapi bukan minang kabau N9.
saya org minang (selangor) loghat hampir sama. maksud lagu ini lbh kurang adalah sindiran nasib seseorang yg tertipu, (bimbang, risau, kecewa) tak boleh nak lupakan sampai duduk termenung memikirkan. itu pengertianya...
(payakumbuh, Kayu jati, Pandai singkek, Biaro, pagaruyuang, batu sangkar. hanyalah nama-nama tempat seerti bandar, kampung daerah....)selabihnya carilah sendiri...

Anonymous,  Friday, February 25, 2011 3:27:00 PM  

Luruslah jalan Paya Kumbuh,
Berbelok jalan Kayu Jati,
Bagaimana hati ku tidak resah
Ayam ku terlepas

Mendaki jalan Pandai Sikek
Menurun jalan ke Biaro,
Bagaimana hati tidak berkata-kata,
Aku tertipu,
Ayam ku terlepas

Seekor terlebih, seekor terkurang,
Seekor terbang, seekor lepas,
Terbang lah jua ke rimba
Oh malangnya

Pagar Ruyong, Batu Sangkar
Tempat berjalan orang besar,
Duduk termenung, tidur sebentar,
Oi terkenang jua

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Layan....

Layannnnn....!!!!

Ziarah Dari...


widget

Layan.... Lagi...

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP