IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Sila ambil perhatian...!!!!
Blog ini bukan tempatnya bagi orang2 yang berasa dirinya beradap sopan santun dan bajet bagus. Jika tidak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan dalam pembacaan. Sila blahhh.... gua bolayan....

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati gua (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik, Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PH), Wakil Rakyat (Ahli Parlimen/DUN) yang tugas mereka suka memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Sampai Bila Beb....????

>> Monday, December 27, 2010

KUALA LUMPUR: Kerajaan Barisan Nasional (BN) sering memberi alasan yang tidak rasional apabila mengambil keputusan untuk menaikkan harga minyak hingga mencetuskan kenaikan harga barang keperluan harian dan membebankan rakyat terbanyak.

Alasan yang diberi untuk merasionalkan kenaikan harga minyak ialah, ianya bukan kenaikan tetapi penyelarasan, mengelak penyeludupan minyak ke negara jiran, harga minyak lebih murah dari Singapura dan Thailand, subsidi minyak dihapuskan untuk kerajaan memajukan pengangkutan awam dan naik lima sen seliter sahaja.

Berikut cuba lihat perbandingan harga minyak antara Malaysia dan negara-negara pengeluar minyak dunia.

United Arab Emirates RM1.22/liter
Bahrain RM0.89/liter
Qatar RM0.72/liter
Kuwait RM0.69/liter
Libya RM0.46/liter
Arab Saudi RM0.39/liter
Iran RM0.36/liter
Nigeria RM0.33/liter
Turkmenistan RM0.26/liter
Venezuela RM0.16/liter
MALAYSIA (RON95) RM1.90/liter

Jika BN terus memerintah negara, subsidi minyak, gas, tepung, gula dan barangan keperluan lain terpaksa dikurangkan bagi mengelak negara jatuh bankrap pada 2019. (sumber Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala).
Kat atas tu... bagaimana harga minyak menipu rakyat Malaysia di tipu oleh Kerajaaaan Malaysia.... kat bawah ini pulak... bagaimana harga kereta nasional menipu rakyat Malaysia.. 
Harga Persona di Arab Saudi = SR 36,100
Harga Gen2 di Arab Saudi = SR 33,600
Harga Waja di Arab Saudi= SR 37,950

1 Saudi Riyal (SR)= RM 0.94

Maknanya harga Persona di Arab Saudi = RM 33,934
Maknanya harga Proton Gen2 di Arab Saudi = RM 32,256
Maknanya harga Waja di Arab Saudii = RM 35,673

Tetapi rakyat Malaysia bayar RM 66,799.97 untuk sebuah kereta Proton Waja di Malaysia. Sedangkan Proton itu dibuat di Malaysia. Tetapi ia RM31,126.97 lebih mahal dari Arab Saudi. - sumber
Itu tak termasuk lagi rantaian barangan lain yang turut naik harga disebabkan oleh penipuan harga barangan Asas seperti minyak...

Sampai bila kita hendak merelakan penipuan mereka....???? Sudah sampai masanya kedurjanaan mereka di hentikan..... 

"Say no to Kerajaaaaaan Barisan Nasional...!!!! "

3 IkutSukaLu...::

tukang kata,  Monday, December 27, 2010 4:39:00 PM  

kena jual mahal la pasai nak cover duit kak mah joli beli coli

taik minyak,  Monday, December 27, 2010 5:08:00 PM  

minyak malaysia yg lebih berkualiti(rendah sulfur) biasanya akan dijual kepada negara luar dengan harga dengan lebih tinggi. minyak yg dijual dimalaysia kebanyakannya adalah dari PERTAMINA(Indon). tapi klau nak pakai minyak malaysia jugak beli kat stesen Esso. proses penapisan Esso terus dibuat di Kerteh

Anonymous,  Monday, December 27, 2010 9:22:00 PM  

salam,

saya tinggal kat libya sekarang, harga petrol LYD20 dirham (RM0.43). kos untuk petrol pergi balik kerja (pergi balik 70km) lebih kurang LYD6.00 sahaja seminggu. banding masa kat msia, RM50 utk pergi kerja hanya dalam 7km (pergi balik).

agaknya sampai kiamatpun tak dapat harga macam ni kat msia

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP