IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Khusus buat pembaca bertaraf Skema, Sopan Santun dan Beradab. Ini bukan tempat lu orang. Sila logout.... jika tak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan. Sila ambil perhatian...!!!

Jika anda tidak boleh menerima konsep blog ini, dengan segala hormatnya anda sekali lagi dinasihatkan supaya logout secepat mungkin. Di sini tiada bahasa sopan santun, penuh beradab lagi tertip, harap maaf.

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik dan Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PR) yang tugasnya memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Mari Bergurau Dengan Mat Tempe....

>> Tuesday, December 07, 2010

Pertama-tama sekali gua nak ucapkan terlebih dahulu Happy New Year 1432 Hijrah kepada semua pembaca dan khususnya kepada sahabat2 yang mengucapkannya dalam Shoutmix Blog ini.

"Selamat Tahun Baru" juga buat lu orang semua. Nak sebut nama satu persatu... hehehe.. lenguh jari nak menaip beb.... sori ekkkk....

Keduanya, gua nak tawarkan kerja pada Mat Tempe.... sebabnya;


Pada 23 Disember 2004, Ditamas Sdn Bhd beli hartanah yang beralamat di  No. 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam dengan harga RM6.5 juta.

Dalam tempoh 2 tahun setengah tiga suku iaitu...

Pada 29 Mei 2007, Mat Tempe membeli hartanah tersebut dengan harga RM3.5 juta.

Perghhhh.... cerdiknya Mat Tempe dalam urusan tawar menawar pembelian hartanah. Kalau macam tu gua nak lantik mat tempe jadi jurubeli hartanah untuk gua.... hahahaha.... inilah sebabnya gua tawarkan kerja kat Mat Tempe nih....

Apalah... bodohnya Ditamas Sdn Bhd... beli hartanah dengan harga RM6.5 juta... jual pula dengan harga RM3.5 juta... kalau macam ni... punya berniaga tauke Genting pun gadai gunung tu weiiii..... sultan genting pun murka beb... big boss Syabas pun terjun dalam kolam tadahan air... biar mati lemas daripada menangung malu.... hahaha....

Sedangkan kalau ikut logik... harga nilai hartanah semakin naik beb, bukannya susut nilai... kalau gua punya harga jualan sudah tentu jadi RM9.5 juta... apatah lagi jual pulak kat MB Selangor masa tu... akan gua sembelih kow2 punya... kah..kah..kah.... take it or leave it.... 

Wooiiittt.... Mat Tempe...!!! Esok lu datang opis gua..., tolong uruskan pembelian tanah untuk gua kat Sekinchan... mamat tu nak jual RM8.6 juta.... lu tolong dapatkan untuk gua RM3.5 juta jer.... itu jer.. yang gua mampu bayar... macam mana lu kowtim.. itu lu punya pasal... komisyen 2 persen... ada setuju ka...????

hahaha... lawak king betul laaaa... al-kisah mat tempe nih...

Mat Tempe.... Mat Tempe..., habis lu kencing sekeliling, Taman Pertanian Bukit Cahaya pun lu tarah... sampai Pak Lah masa tu naik Helikopter buat tinjauan, turun Helikopter marah.. marah... panas sekejap isu tu... lepas tu ntah apa lu punya mandrem Pak Lah terus tertidur dan sampai la ni... kes tu senyap...  hahaha...

Oooppsss... lu dah lepaskan jawatan Ketua Pembangkang Selangor, dan lu serahkan pada MT pasal jawatan lu dalam Parti Celaka tu...., errrr.... jawatan Adun tu... lu tak nak lepaskan ke...???? Bukannya apa... penduduk kawasan lu pun nak merasa juga durian runtuh dan projek mee segera yang dah lama di rancang oleh bn dalam DUN lu.... kah..kah..kah....

Ehh..ehh..ehhh.... si lidah pendek dengan senataknya gelak guling2 pulak dah.... hahaha.....

Takpa bro... biar diorang gelak sama lu.... cuma gua nak pesan satu jer... dengan lu...., lu jangan risau bro..., lu punya kes gua jamin akan lepas punya... macam Kasitah Godam dengan Eric Chia... ini semua nak bikin gempak jer... gua yakin ini semua game bodoh mamat 1Malaysia tu... PRU-13 dah dekat... nak beli jiwa rakyat konon... boleh blah laaaa.... hahaha.... Rakyat bukannya bodoh lagi bro...., ehhh... bro rumah lu ada penyapu tak...???? muakakakakakaaaaa...

Sebelum gua terlupa...., senarai2 kat bawah ni betul ke... bro...??? Lu bacalah sendiri... gua harap Badut Negara tu tak terlepas pandang senarai ni bro.... hehehe...

  • Mengarahkan pembelian kereta Mercedes S350 bernilai RM1 juta dengan menggunakan dana anak syarikat Selangor (Kumpulan Darul Ehsan)

  • Membelanjakan RM40 juta hanya untuk membuat 10 buah 'banglo' bagi penempatan ahli Exco Kerajaan Negeri.

  • Dokumen berkaitan kejadian pencerobohan Taman Pertanian Bukit Cahaya, Seri Alam yang setelah didedahkan di media Khir Toyo sendiri mencabar BPR menyiasat namun semuanya senyap dan ditutup.

  • Dokumen berkaitan dakwaan kerajaan negeri yang menyatakan Kerajaan BN sebelum ini telah menghilangkan 'keuntungan' RM30 billion. Contoh punca kehilangan ialah Canal City joint-venture project yang dianugerahkan oleh Khir Toyo melibatkan 810ha secara 'percuma' kepada sebuah syarikat swasta.

  • A special investigative team which was set up for the purpose would probe how certain senior officers of the corporation were holding 30% shares in a subsidiary. This included an investigation of RM100,000 gift to former Mentri Besar as a bonus. In 2007, the state government only collected RM17mil revenue from sand mining instead of the RM170mil which it was supposed to get

  • Setelah tiga hari kejatuhan kuasa kerajaan negeri Selangor ke atas Pakatan Rakyat, Zaharah Kechik yang merupakan mantan pengerusi Badan Kebajikan Isteri-isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis) memanggil mesyuarat tergempar Balkis untuk membubarkannya dan menutup akaunnya sehari kemudian. Wang kira-kira RM9.9 juta milik Balkis dilapor dipindahkan ke satu akaun lain, sebelum sampai kepada Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-isteri Menteri (Bakti).

  • Percubaan membubarkan Balkis melalui Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) pada 13 Mac bagaimanapun berjaya dihalang Menteri Besar baru Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Tindakan Zaharah Kechik itu dikatakan tidak sah di sisi undang-undang karena mengikut perlembagaan Balkis, badan itu dipengerusikan oleh isteri Menteri Besar kerajaan semasa, di mana pada hari mesyuarat tergempar tersebut, beliau bukan lagi isteri Menteri Besar negeri Selangor. Isu itu akan dibawa ke dalam Dewan Undangan Negeri pada mesyuarat yang akan datang.

  • Pembohongan tentang Konsultansi Juruaudit, Zaharah Kechik pernah berkata bahawa sebelum pemindahan dana RM9.9 juta Balkis juruauditnya pernah dirujuk. Namun, pada 28 April 2008, Juruaudit Balkis, Yee Choon Kong & Co menafikan firma itu pernah dirujuk sebelum pemindahan tersebut. Malah, firma itu beberapa kali menghubungi bendahari Balkis, Suraimi Sapuan, agar beliau menyerahkan rekod-rekod kewangan seperti penyata bank, buku resit rasmi, baucer pembayaran, dokumen sokongan, resit deposit tetap, minit mesyuarat, butiran keahlian dan senarai langganan untuk membolehkannya mengaudit kewangan tahunan Balkis bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2007. Walau bagaimanapun, panggilan telefon kepada bendahari Balkis tidak dijawab dan juruaudit turut mengesahkan bahawa penyata kewangan Balkis masih kekal tanpa audit dan ia juga tidak pernah mengeluarkan Laporan Audit yang sah berhubung urusan kewangan Balkis bagi tahun berakhir 31 Disember 2007 kepada anggota-anggotanya.

  • Meluluskan projek pembina jalan merentasi bendang termahal, di Sekinchan, sejauh 20.5 km, bernilai RM92.5 juta kepada kontraktor yang hampir disenarai hitamkan, Meram Holdings.

  • Menurut taksiran JKR, kos jalan itu tidak boleh melebihi RM50 juta. Subkontraktor yang menjalan semua projek berkenaan, Cabaran Wangsa, di miliki Pua Kim An, 27 tahun, tuan rumah yang pernah disewa oleh Khir, manakala seorang lagi pengarah syarikat, Ahmad Tarmizi Tajjeury adalah kroni Khir yang juga mendapat 100 ekar tanah yang memberi keuntungan minimum RM20juta.

  • Meluluskan tanah 400 ekar di Shah Alam, pada 20 Disember 2000 kepada empat syarikat berbeza (Layar Kekal/ Tirai Gemilang, Samasys, Usahasewa Sdn Bhd), tetapi seorang nama pengarahnya (Samsuri Rahmat) hadir dalam semua syarikat tersebut, iaitu seolah-olah Khir meluluskan tanah berpontensi tinggi itu kepada seorang sahaja.

  • Nilai tanah dikawasan berkenaan boleh mencapai RM1 juta untuk satu ekar. Samsuri boleh untung minimum RM300 juta dari tanah tersebut.

  • Meluluskan tanah kepada kroninya secara berulang kali dalam tempoh masa singkat. Daripada hanya dua mesyuarat Exco Kerajaan Negeri yang diambil secara rawak, iaitu pada 20 Nov. 2000 dan 4 Julai 2001, sekurang-kurangnya empat nama bertindan yang mendapat 100 ekar setiap orang, Ahmad Tarmizi Tajjeury, A.Rahman Mokhtar, Suzilawani Mustaphin dan Ali Nordin. Semua mereka ada hubungan, sama ada dengan Khir ataupun Setpol, Dr Karim Mansor. Sebahagian tanah ini telah dijual, dan pemiliknya boleh mengaut keuntungan RM200,000 seekar tanpa mengeluarkan modal walaupun satu sen.

  • Meluluskan tanah seluas 50 ekar setiap seorang kepada empat pemohon yang hanya baru berusia 20 tahun (Ahmad Azmir, Noor Ashikin, Mardhiah, Azril Yusri). Salah seorang darinya adalah anak pegawai Daerah Kuala Langat, di mana lokasi tanah itu dikesan. Difahamkan sebahagian anak-anak muda ini tidak tahu pun yang mereka mendapat tanah berkenaan kerana mereka hanya penama bagi pihak yang rapat dengan Khir. Mereka ini hanya menjadi pengarah syarikat, tidak pun sampai 40 hari sebelum Exco meluluskan permohonan mereka. Beberapa syarikat terbabit dikenal pasti mempunyai pemegang syer yang sama, yang terdiri dari dua wanita yang ketika permohonan diluluskan baru berumur 24 tahun.

  • Bagaimana Khir, pada bulan Mac 2001, hanya selepas 5 bulan menjadi MB, boleh membayar semua baki pinjaman rumahnya sebanyak RM150,000 secara tunai kepada BBMB Kajang. Kalaupun beliau tidak membelanjakan langsung elaun MBnya, beliau tidak mampu membayar semua pinjamannya itu. Rumah itu juga diubahsuai dengan kos yang besar, ini belum lagi dikira kos membina rumahnya sekarang di Simpang Lima, Tanjung karang, yang menelan belanja lebih RM300,000.

  • Menggunakan kuasa dan pengaruhnya sebagai Pengerusi PKNS untuk mendapatkan sebidang tapak banglo di Lot 14, Jalan 2/1G, Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi dengan diskaun hebat, 50%. Khir berbohong di Dun Selangor pada 31 Oktober 2001 apabila mendakwa beliau tidak membeli tanah itu, kononnya kerana tidak mampu dan dia juga menafikan pernah menerima dua tawaran dari PKNS dengan harga yang berbeza-beza. Salinan pembayarannya telah diperolehi.

  • Khir memberi sumbangan peribadinya, berbentuk telur ayam, ayam dan peralatan sekolah kepada pengundi di kawasannya, di Sungai Panjang pada 25 Disember 2000. Nilainya hampir RM200 ribu. Apabila dipersoalkan dari mana sumber kewangannya, beliau, melalui akhbar Malay Mail pada 15 Januari 2001 mendakwa sumbangan ayam diperolehi dari Lintang Bistari Sdn Bhd sebuah syarikat bumiputera yang menurut Khir adalah syarikat ternakan ayam terbesar di Sungai Panjang. Tinjauan menunjukkan bukan ayam atau reban tidak ada di kawasan berkenaan, malahan bulu dan tahi ayam pun tiada.

  • Pada 17-18 April 2001, meluluskan kawasan kayu balak Kompartment 78 Hutan Simpan Hulu Langat kepada Fungsi Mewah Sdn. Bhd, seluas lebih 1200 ekar. Fungsi Mewah dimiliki oleh Pua Kim Seng, adik Pua Kim An, yang mana rumahnya bersebelahan rumah sewa Khir di Sekinchan dahulu. Pua Kim An juga dikesan mendapat tanah 100 ekar di Shah Alam. Keluarga Pua ini menyumbangkan dana kewangan yang besar kepada Khir semasa kempen pilihan raya 1999 dahulu.

  • Projek membekal dan memasang paip air besi keluli MS1200mm, dari Semenyih ke Banting sejauh 37.3 km, bernilai RM82,385,182. Projek ini terlalu mahal dari taksiran awal, yang tidak boleh melebihi RM40 juta. Dan jika sumber air diambil dari Pekan Dengkil kemungkinan jaraknya dapat dipendekkan menjadi hanya 20 km dan ini lebih menguntungkan. Ahli keluarga terdekat Khir didakwa mendapat imbuhan berpuluh juta daripada kontraktor LBH Engineering.

  • Meluluskan konsesi membekalkan peralatan paip air untuk jabatan Bekalan Air Selangor kepada syarikat milik Naib Ketua Umno Tanjong Karang, JAKS Sdn Bhd. Harga paip JAKS 50% lebih tinggi daripada harga kilang. Bayangkan, untuk 1 meter paip, harga JAKS adalah RM900 sedangkan harga kilang hanya RM600. Selangor mahu tukar 5,000km paip,jadi berapa untung JAKS?

  • Meluluskan kawasan balak di Kompatmen 78, Hutan Simpan Hulu Langat, seluas lebih 1,200 ekar kepada Fungsi Mewah, milik Pua Kim Seng, iaitu abang kepada Pua Kim Seng, bekas tuan rumah yang pernah disewa Khir di Sekinchan. Keluarga Pua ini juga mendapat kontrak membina jalan termahal (RM4.6 juta untuk 1km) merentasi sawah padi daripada Meram Holdings, kontraktor yang hampir disenarai-hitamkan.

  • Khir membayar RM10,000 sebulan bagi tapak banglonya, di Lot 14, Jalan 2/1G, Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi, yang dibelinya daripada PKNS dengan harga diskaun 50 peratus. Sumber pendapatannya dipertikai kerana sebelum ini beliau membayar tunai RM150,000 untuk selesaikan pinjaman rumahnya di Kajang, selepas lima bulan menjadi MB.

  • Beliau mengarahkan Pengarah JKR Selangor, melalui nota pensil (agar dapat dipadam jika timbul kontroversi kelak), agar menyerahkan projek yang membawa keuntungan lumayan kepada kontraktor kroni. Antara projek terbabit ialah pembinaan jalan di Sabak Bernam, masjid di Puchong Perdana, kem wataniah dan kuaters kakitangan SUK di Shah Alam.

  • Khir mempunyai hubungan rapat dengan kontraktor yang memohon projek kerajaan negeri, misalnya beliau bersama keluarga pernah bermalam di sebuah resort mewah di Janda Baik milik kroninya. Majulia Sdn. Bhd. Ini bercanggah dengan surat akujanji yang ditandatanganinya di depan Sultan Selangor.

  • Menswastakan kutipan tunggakan pembayaran ansuran bulanan rumah awam kos rendah seluruh Selangor kepada syarikat kroni, Noble Nexus Sdn Bhd melalui perjanjian konsesi pada 27 September 2001. Untung lumayan dapat dipungut secara mudah kerana tugas Nobel Nexus hanya menghantar notis saman dan 30% kutipan menjadi miliknya.

  • Meluluskan pembelian kenderaan rasmi kepada Exco Kerajaan Negeri Selangor dan Menteri Besar (dirinya sendiri) melalui mesyuarat Exco ke 25/2001 pada 26 September 2001, tanpa melalui prosedur yang lazim digunakan. Usia kereta rasmi MB belum sampai lima tahun (didaftarkan pada Jun 1997), dan tempoh Khir menjadi MB baru setahun iaitu tidak sampai lima tahun seperti sepatutnya. Beliau juga tidak merujuk kes ini kepada Perbendaharaan dan Ibu pejabat JKR di Kuala Lumpur. Meskipun menyentuh kepentingannya, di mana kereta rasminya Merc S320L, no. plat BGF7337 ditawar untuk dijual kepadanya, Khir masih mempengerusikan mesyuarat dan tidak mengisytihar kepentingannya.

  • Khir mengarahkan agar semua minit dan kertas mesyuarat exco dikutip semula selepas mesyuarat tamat, manakala segala bahan-bahan penting mesyuarat Exco yang dipengerusikannya sejak Ogos 2000 tidak dibenarkan disimpan oleh Exco lain. Selalunya kertas-kertas penting itu diedarkan kepada anggota Exco sehari sebelum mesyuarat, iaitu pada Selasa, tetapi selepas isu rasuahnya terbongkar, ia hanya diserahkan selepas setiap Exco duduk di kerusi masing-masing. Maknanya, “Exco Selangor masuk mesyuarat berlenggang, keluar pun berlenggang.”

  • Meluluskan hampir 11 ekar tanah di Bandar Baru Bangi, yang diwartakan sebagai kawasan rekreasi, kepada syarikat kroni, Bestarama Sdn Bhd. Masyarakat setempat membuat bantahan kerana setakat ini banyak kawasan hijau dibangunkan demi mengejar keuntungan lumayan. Bestarama boleh untung segera lebih RM14 juta. Menariknya, pemegang syer Bestarama juga pemegang syer Noble Nexus. Kedua-dua wanita itu hanya penama bagi suku-sakat Khir.

  • Menggunakan ratusan ribu ringgit wang kerajaan negeri untuk membeli iklan dua muka penuh berwarna dalam Utusan Malaysia, sekurang-kurangnya pada 1 Feb, 16 Mac 2002, bagi menjawab serangan Lutfi Othman yang mendakwa Khir mengagihkan tanah (yang luas dan mahal), pelbagai projek besar, balak, buat kroni dan suku-sakatnya.

  • Mengeksploit mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES), untuk meluluskan segala tanah dan projek kepada sesiapa yang disukainya tanpa kehadiran Exco lain. Mesyuarat Exco esoknya (pada setiap Rabu) hanya mengesahkan saja. MTES, menurut bekas penasihat undang-undang negeri, adalah tidak sah dari segi legal kerana ia merampas kuasa mesyuarat Exco.

  • Apa-apa hal sekalipun...nanti kita sembang lagi ekkk... sebab kena tunggu Badut Negara si Gani Petai nak petik macam mana punya cerita dengan lu punya kes nih.... hahahaha.... lagi satu... kalau lu berada di pejabat SPRM kat Plaza Masalam tu... pastikan lu berada jauh dari tingkap bro.... itu jer pesanan gua.... Selamat Tahun Baru bro....

    13 IkutSukaLu...::

    sekamar rindu Tuesday, December 07, 2010 3:37:00 AM  

    salam...tuan,

    pendedahan yang hebat.....

    Isa Tuesday, December 07, 2010 4:47:00 AM  

    sekamar rindu,

    wooiittt... tak tidoq lagi ke...??? Lu pun jadi musang macam gua jugak ke...???

    Selamat Tahun Baru... dan Selamat beristirehat hari ini....

    jai,  Tuesday, December 07, 2010 4:52:00 AM  

    Salaam Maal Hijrah bro.

    Kira ok la tu, bila lagi wak tempe nak buat harta???

    Tapi sayang terkantoi la pulak.

    Kah kah kah...

    Tapi bro, selagi tak dijatuhkan hukuman yang setimpal gua tetap sangsi dengan pendakwaan ni bro.

    Entah2 ini 'wayang khas' PRU13???

    Isa Tuesday, December 07, 2010 5:03:00 AM  

    jai,

    Salam Maal Hijrah buat lu jugak... dan selamat bercuti hari ni...

    Kan gua dah bagitau dalam n3 tu... mat tempe jangan risau.... wayang jer.. tu..

    Puak umnoapco jenis mudah lupa, puak PR bukannya jenis Melayu Mudah Lupa bro....

    Diorang jer... yang bingai dulu, kini dan selamanya...

    kah..kah..kah...

    Anonymous,  Tuesday, December 07, 2010 9:43:00 AM  

    sekurangnya2 mat tempe ni tk de la nk p nyusahkn kedutaan turki..bukan macam mat peliwat tu...kahkahkahkah..

    Anonymous,  Tuesday, December 07, 2010 9:43:00 AM  

    sekurangnya2 mat tempe ni tk de la nk p nyusahkn kedutaan turki..bukan macam mat peliwat tu...kahkahkahkah..

    sekamar rindu Tuesday, December 07, 2010 9:43:00 AM  

    salam..

    tuan, saya singgah lagi baca entri..mlm tadi tak sempat ngantuk..pagi ini baca dengan teliti..berulang2 untuk faham...

    satu saja yg boleh sebut:

    hebat,!

    dollahyankee,  Tuesday, December 07, 2010 10:11:00 AM  

    macam tu punya banyak kes, cuma kes tipu beli tanah saja yang kena charge???

    opisboi Tuesday, December 07, 2010 11:15:00 AM  

    selamat maal hijrah bro!!

    Lu tak yahlah buat entri panjang dah pasti anak si TOYO tu lepas punya sebab ketiadaan bukti.SPeRM akan buat lawak king lagi. Selamat menonton cheap matinee filem akhir tahun....

    noorafzan Tuesday, December 07, 2010 1:22:00 PM  

    tak larat nak bacasampai habis..
    apapun mmg ada udang di sebalik batu..
    papepun bangkai gajah mmg takleh dututup dengan daun.

    sekamar rindu Tuesday, December 07, 2010 1:27:00 PM  

    salam..

    saya dah mcm tak puas baca entri ini..dah banyak kali saya baca..

    untungnya jadi orang berpengaruh..dapat kaya dengan cepat..boleh buat rumah jutaan ringgit...

    Waris,  Wednesday, December 08, 2010 6:13:00 PM  

    Betul tu bro... rakyat dah tak bodoh lagi. Cuma tinggal beberapa kerat je belah2 sekincan & tanjung karang sana yg masih bodoh percayakan bn

    Post a Comment

    Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

    1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

    2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

    Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

    Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

    You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

    Layan....

    Layannnnn....!!!!

    Ziarah Dari...


    widget

    Layan.... Lagi...

    Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


    “…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
    Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
    …”; al-Maa’idah:51

    Pelawat Terkini

      © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
       

    Back to TOP