IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Sila ambil perhatian...!!!!
Blog ini bukan tempatnya bagi orang2 yang berasa dirinya beradap sopan santun dan bajet bagus. Jika tidak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan dalam pembacaan. Sila blahhh.... gua bolayan....

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati gua (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik, Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PH), Wakil Rakyat (Ahli Parlimen/DUN) yang tugas mereka suka memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Yahoooo... Merdeka 2 Hari...!!!!

>> Saturday, November 27, 2010

Yahooooo.... hari ini Sabtu, pramugari gua cuti.... boleh laaaa... merdeka 2 hari... yes... yes... yes.... !!!

Gilerrr... siot.., sejak maid gua balik Indon 15hb hari tu...., rutin harian gua berterabur beb...., selalunya lepas Subuh gua dhusyum sampai pukul 11pagi... lepas tu gi opis, semenjak maid gua bercuti hari tu... gua dah tak boleh dhusyum lagi... sebab kena sediakan sarapan, memasak dan menguruskan anak2.

Macam tahun2 lepas, gua main tapau jer... lauk pauk dan pelbagai, tapi semenjak harga barangan (BN) makin naik, peniaga pun banyak yang mencekik darah... lebih baik gua masak jer.. jimat kos beb...

Pengalaman sebagai Surarumahtangga selama 2 minggu.

Sesudah subuh pramugari gua sibuk bersiap nak pergi kerja, gua dah mulakan tugasan... mesin baju, sidai baju, sediakan sarapan, pergi kedai beli lauk/barang dapur untuk masak.... adoiiiii... letih wooooo....

9.00am: check email... pasal sekarang ni zaman IT, so setiap pagi pramugari gua mesti email resepi masakan, contoh resepi Sambal Tumis Sotong yang dia email pada pagi jumaat semalam;

Bawang merah 3 ulas, Cili kering dlm segengam, sedikit belacan dan blender.

Tumis hingga garing - masukkan sotong – tunggu jap pas tu masukkan air asam jawa (asam jawa jgn byk sgt nanti masam (tp buat cair lebihkan air nanti boleh jadikan kuah ), garam & gula secukup rasa.

Agak2 pekat tutup api ** jgn masak sotong terlalu lama nanti keras. So pandai2 le agak2 air asam jawa tadi tu.

p/s selalu org buat tak jadi tak tentu hala rasanya... Kalau abg berjaya fulamak kalah le org... Ha Ha Ha
10.30am: Dengan bantuan Tasya (anak pompuan gua umur 11 tahun) merangkap pembantu tukang masak kepada gua... kami pun godek2 lah resepi tu...hasilnya... gua paksa jugak anak2 gua telan sambal sotong tu dan gua kena upah PI untuk siasat pramugari gua cilok resepi tu dari mana...??? sebab gua musykil... kenapa dia memilih untuk email resepi dari opis daripada menulis resepi tu kat rumah... satu tanda tanya..??? Gua rasa pakcik google punya resepi lagi best...

12.30 - 2.00pm: Bergantung pada kepantasan memasak... barulah makan tengahari, setelah semua tanggungjawap selesai baru pergi opis... (semalam terkejar2 memasak sebab nak pergi Solat Jumaat, hanya Allah saja yang tahu)

5.00pm dah mesti terpacak kat rumah untuk urusan petang pulak, anak2 yang besar gua takda hal.... cuma si Alisya dan Aleeya jer... yang kena takecare lebih sikit, kadang2 gua angkut juga pergi opis... peduli apa gua... dah opis pulak jadi huru hara diorang kerjakan...

Selain pada tu... ada hikmahnya maid gua bercuti nih...., Pertama maid gua tak boleh repot kat Kedutaan Indonesia dan Kosmo yang gua tak pernah bagi dia cuti. Keduanya, gua dan Tasya terer masak nasi, masak lemak lodeh, sambal tumis sotong, ayam masak kicap, goreng ikan, tomyam merah dan goreng sayur... buat setakat ini jelah... tapi kami nekad minggu depan kami akan belajar lagi... sampai dapat tauliah memasak.. dari JAIS dan MAIS.... hahaha..

Afiq dan Aziq pulak..., lepas Subuh sambung dhusyum sampai gua mengamok baru nak bangun, tugasan diorang kemas rumah, sapu sampah luar dan dalam rumah, lipat kain baju, jaga adik2 dan main PS....., janji tak kacau urusan dapur.

Alisya dan Aleeya pula tugasan diorang... menghuru harakan rumah dan nonton kartun my friend tigger and pooh dan segala jenis kartun kat tv ananda krishnan tu... sampai boleh hafal.. remote ananda krishnan diorang yang control...

Jawatan surarumahtangga atau surirumahtangga sungguh meletihkan....

Bila dah lalui pengalaman macam nih... gua betul2 respek gilerrrrr... kepada emak gua serta para isteri, ibu-ibu atau surirumahtangga sepenuh masa nih.... sebab diorang berkerja dari pagi santak ke malam, non-stop buat kerja.... orang yang kerja pejabat dan kilang pun ada time rehat...

So... barulah gua faham mengapa Wanita Mudah Masuk Syurga, Tetapi Ramai Yang Masuk Neraka.

Pasal tu... bila pramugari gua mengendeng jer... gua jawap "esok pagi nak bangun awal.... letih aaarrrrr...."

Hanya mereka yang bergelar isteri jer.... akan faham apa maksud gua.... ha..ha..ha.....

16 IkutSukaLu...::

WaK JeNg Saturday, November 27, 2010 4:40:00 AM  

hermmm... Sonoknya!!! hahahahaha

Anonymous,  Saturday, November 27, 2010 6:18:00 AM  

Terima kasih kami sudah linkkan blog saudara dan akan sentiasa menjnguk ke sini.

http://harapan-terbaru.blogspot.com/

warta 365,  Saturday, November 27, 2010 6:50:00 AM  

salam,
perghhh...syok bunyinya...

gua pun baru dan akan alami apa yg bro lalui..cuma due bulan 1 ni la start...muakakakaaka
apa apapun, tahniah,jadi ayah n suami yg soleh , sabar dan anak2 takde lebam2..miakakakak

Kerajaan Rakyat Saturday, November 27, 2010 8:12:00 AM  

Salaam bro,

Kaulah 'Bapak contoh'
Kaulah 'Suami contoh'
Kaulah .......

Pue,  Saturday, November 27, 2010 8:57:00 AM  

suami dan bapak mithali ni...hehe

ISA Saturday, November 27, 2010 9:27:00 AM  

Wak Jeng;

Siksa hang tau tak..!!!

ISA Saturday, November 27, 2010 9:29:00 AM  

Warta 365;

Sebulan jer.. lagi, lepas tu lu tau la... macammana nasib lu... hahaha..

ISA Saturday, November 27, 2010 9:30:00 AM  

Kerajaan Rakyat;

Apa sambungannya bro...???

Kena ikut sunnah bro...

ISA Saturday, November 27, 2010 9:32:00 AM  

Pue;

Amanah dan tanggung-jawap... kat masyar nanti di tuntut... mampuih nak berjawap pulak...

WaK JeNg Saturday, November 27, 2010 11:46:00 AM  

Isa... Kalau Siksa... Aku cadangkan bukak cawangan belah utara..kahkahkah

mahaza Saturday, November 27, 2010 2:08:00 PM  

Kita seropa... tapi aku permanent..... kalau maid ada pening siot... takkan nak berdua-duan ngan maid seronot lak JAIS ngendap romah aku... ha ha ha....
Kalau nak resepi cakap ler.... ha ha ha

ISA Saturday, November 27, 2010 2:31:00 PM  

Wak Jeng;

Kalau dah bersedia mental dan kewangan boleh cerita. Kalau takda jangan cari pasal.

Buat apa nak tempah musibah long term n short term... hahaha..

ISA Saturday, November 27, 2010 2:33:00 PM  

mahaza;

Nasib baik gua sebulan jer... tapi siksa jugak bro...

Bro, carilah penganti... terjaga sikit. Lu mesti dah expert nih... boleh buka kedai makan...

mahaza Saturday, November 27, 2010 2:43:00 PM  

bukan masalah takde penganti... aku yang dah permanent dok rumah.... takkan nak lepak kat surau je.. bukan ade orang. ni pun senin - kamis bebudak pegi masjid negeri... lepak untuk siap makan malam jer...

Anonymous,  Saturday, November 27, 2010 11:41:00 PM  

hehe..bini lu gendeng lu? payah gua nak percaya ni....kalau tengok pada peel lu yang slalu suka nak gengeng...ayat putar2 la lu ni

muahaha..i`m no king

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP