IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Sila ambil perhatian...!!!!
Blog ini bukan tempatnya bagi orang2 yang berasa dirinya beradap sopan santun dan bajet bagus. Jika tidak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan dalam pembacaan. Sila blahhh.... gua bolayan....

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati gua (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik, Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PH), Wakil Rakyat (Ahli Parlimen/DUN) yang tugas mereka suka memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Aduka Taruna... Edisi Kantoi...????

>> Monday, October 25, 2010

Nih... gua nak mintak mamat poyo si Aduka Taruna tolong translate sikit... oghang nogori sembilan kecek kelate.... ke guane... ha..ha..ha....

Apabila bahasa Kelate di KL kan..., baco sapa abis ni...baru demo pehe.. buleh tehe nak suko selok.. kawe guling bating do-de-do-de baco.. hahaha..
 
Kantoi 1: Gu kawe kijo hotel, dio sepatutnyo anta guest pegi airpot tapi huje pulok, dio tunggu la sapa uje berenti baru dio oyak ko guest, kawe denga dio oyak gini "mari kita pergi encik, hujan sudah SERIK ni"
 
Kantoi 2: Dulu,mase kawe belaja kat kolej, kelas komputer, kawe aja gu kawe pasal komputer, doh dio slow nok teke tikuh tu, kawe kato la gini "Ming, tunggu gapo laginyo, PENYEK la mouse tu". Gu kawe pun kato, oloh kapong molek bahaso mung, mujur mu tok oyak JIREK… 
 
Kantoi 3: Kawan abang ipar aku kantoi ketika dinner di hotel, biasalah kan waiter akan refill air sejuk dalam gelas, dia kata lebih kurang macam ni semasa waiter itu sedang menuang air kedalam gelasnya..
 
"adik, dah banyak air tu, PADAM, PADAM.." dengan muka selamba dan serius..
 
Kantoi 4: kawan aku... dia nak bayar harge pulut lepa kat cafe....dia sebut "pulut LEMPA satu”... sepatutnya pulut panggang . 

Kantoi 5: Cikgu: ada berapa jenis KUTUB kat bumi. Murid: dua cikgu. Cikgu: nama dua jenis kutub tersebut. Murid: KUTUB AYAM dan KUTUB DAGING(khutub @ kerutuk) 

Kantoi 6: Cikgu: kenapa baju sekolah awak ade bintik2 hitam? Murid: Baju saya kena PERTIK SAWA cikgu.
 
Kantoi 7: ni cito aku pulok.... maso mulo2 masuk kolej gi cafe beli air dale gelas plastik macam kat pasar malam, pahtu maso nok bayar tuh... "kak, ada TUDUNG tak?" sambil tangan tunjuk kat atah gelas tuh.... kakak tuh mulo2 tok pehe....doh aku duk tunjuk atah gelah tu dia pun kata... "ooo....penutup".... dengan muko selamba... "a..ah penutup".... malu weh.... hehehehe 
 
Kantoi 8: kawan aku citer cara2 masak kerutup. "mula2 panaskan minyak... masukkan bahan kisar.. tumis hingga naik bau.. kemudian masukkan AWAS....” 
 
Kantoi 9: “saya tinggal bersama ayah, ibu, adik dan kakak. rumah saya berdekatan dengan rumah nenek. kadang-kadang rumah saya BERKUBANG..” 

Kantoi 10: Aku pernah dengar statement ni kat bank. “hutang encik yang perlu bayar ialah dua ribu tiga ratus lima puluh ringgit point SAMAS..” yang aku nak sukonyo ore wak oyak tu ore cino... 

Kantoi 11: kemarin dulu anak aku muntah atas katil, abih kena cadar ngan toto.. semalam kitaorang tengah masukkan toto ngan cadar dalam mesin basuh,  pah aku oyak gini dekat hubby aku .." bang, lupa la nak ambik SAMPUL BANTAL sama.." laki aku bantai gelak..ingatkan surat je ada sampul.. bantal pun ada gak ke? 

Kantoi 12: peristiwa kat bandar jengka... member kelantan aku gak... 'BANG MINTAK SUPIK SATU'.. wakakaka... bercakap luar tuh...

Kantoi 13: masa aku study kat UM sewa umah kat bangsar, ada housemate budak kedah nak pinjam motor... dia tanya mana kunci motor aku, dengan machonya aku jawab... 'kunci motor ada dalam SORAK meja aku tu..' hahahahha.... 

Kantoi 14: masa di U mulo, ado member aku ni buleh awek budak Johor, memang sokmo berigak ayat kelate time dia berkecek luar ngan awek dia tuh.. contoh paling kelakar aku ingat lagi masa tu dia tengah bergayut tanya khabar awek dia yg demam. "Ayang.. camne dah "sial" ke belum demam ayang tu?" pastuh lagi.. "sori la abang x sempat call ayang, abang tidor strik (straight) tadi" 

Kantoi 15: member citer takdih.... si A nampak ular lalu menjerit...." ular.....ular.....katok.....katok...".... 

Kantoi 16: ade sorang awek kelate ni kije receptionist kat hotel kawan aku kije... aritu hotel xdak api (blackout), so guest kol la receptionist: "nape takde api ni..??? "awek: " maaf cik, black out, api berJENTAP" 

Kantoi 17: Dalam sebuah komuter...  “abang boleh ALIH sikit tak? Saya nak duduk ETEP.” 

Kantoi 18: Ada orang luar kelate mari jalan kampung... orang kampung tu tau doh dia orang luar macam budak Aduka tuh..., Ore luar tu gi jale2 umoh woris dia.. woris jauh2.. jadi anak tuan umoh tu nak kecek luar jugak la..  

Orang Luar: 'mak ada tak?'
Anak Tuan Umah : "tadi mak ada duk tanah .. dia cakap nak gi tembak, nak gi beli lauk..." 
(standard orang2 kampung kat kelantan, waktu2 tengahari, kalau nak beli ikan, mereka akan tunggu penjual ikan datang ngan motor kat tembak (tepi jalan ). 

Kantoi 19: haha.. aku ado kisoh saen aku dio nak beli kuih di bazar ramadhan ari tu... die beli kuih rm2 gune duet rm5 pahtu mok cik kedai tu wi balik rm 2.. so dio ni oyak; "mok cik cucur lagi x cukup seringgit.." mok cik ni pon oyak ar.. "cucur xde dek, kalo nak kat kedai sebelah ade".

Kantoi 20: aku teringat pok sedaro aku maso gi kijo s'pore dulu, sebelum tu dia gi jale2 di johor dulu... dia sekali ngan saing dia 3 oghe gilah beli air... pah tu dia tanyo mokcik tu... "kak..... PLETIM adaa ? kakok tu ngango sapa saing2 dia pecoh perut dengar " PLETIM" 

Kantoi 21: teringat ado soghe saing crito maso dio baru pindoh singapore... maso tu dio skoloh rendoh lagi... ado sari tu mok dio suruh gi keda beli bare... 
 
saing : toke...kakah sup ada?
toke : hah?? kasut? kasut tak ada...itu terompah ada la...
saing : bukannn...kakah sup la...ada ke?
toke : aiya...saya sudah cakap kasut tak ada...terompah saja ada...
saing : (balik rumoh gi tanyo mok dio kelik) ma...cino tu duk royak kasut kasut tropoh...royak nok kakah sup...duk tawar tropoh dio...
mok saing: ma tok ingak nok royak sini oghe panggel repoh sup (rempah sup)...
saing : pade pong cino tu tok pehe... 

Kantoi 22: aritu mak mentua saya ikot balik kedah, time maghrib suami dan abah saya nak pegi surau, mak mentua saya gi tanya kat abah saya "ustaz nok gi balasoh doh ko? "terkejut abah saya. "taklah mek, nak pegi belasah sape pulak ni?" 

Kantoi 23: member saya cikgu, jenis pekat giler kelate tapi ngajar di KL... budok2 biaso laa.. gege dale kelas.. pastu dok tubik masuk tubik masuk.. pastu dio jadi maroh gilo... marah ko budok2 tu.

Dia oyak: "awak ni kalau bising sekali lagi.. saya akan suruh awak TUBIK!!!
"budak2 KL hok dengar terpinga-pinga.. "apa dia TUBIK cikgu?" 

Kantoi 24: budak kelate:- mu gi beli timun cino kejap. Budak Johor:- nak berapa? Budak kelate: (ngan muka confiden) mu beli daley 4-5 butir jadi ah... 

pastuh budak johor tuh pegi kedai nak cari timun cina... selang beberapa minit kemudian... , budak johor: aku cari banyak kedai dah.. takde pun orang jual timun cina... apek buah tuh siap marah aku lagi.. dia kata dia tak pernah pun dengar timun cina, timun india, timun melayu...., masa tuh kitorang dah keras2 ketawa...... lepas explain kat dia yang timun cina tuh tembikai.. ngan dia2 pun ketawa besar..... 

Kantoi 25: Sepupu aku hok duk johor balik cuti kat kampung aku.. pah tu gak adik aku nak tido skali depan tv dengan sepupu johor aku tu.. pah tu banyak nyamuk.. dio pun oyat gini.. "BANYAKNYE NYAMUK.. BERBEROM-BEROM (bunyi nyamuk)...hahahaha.

Kantoi 26: Aku sedang melayan anak kawan aku bermain ditaman permainan.. tetiba aku cemas sebab budak2 itu telah buat lari pecut 100 meter.. dengan pantas aku menjerit... "Najib... jangan lari laju2... nanti REBAS!!"Nasib baik aku sorg je masa tu..tp aku tetap gelak sorg diri...suker selok... 

Kantoi 27: pengalaman aku, ado ore luar mai umoh tuk aku.. lepas make tengahari, tuk aku wi bantal ko ore tu sambil oyak gini: "guling-guling la dulu mek... lambat lagi nok gi keda" terpinga2 ore tuh... mujo x guling sungguh.. kalu dok gak, pah tanoh la wehh.. rumoh tuk aku tu tinggi. 

Kantoi 28: teringat maso kawe ngaji k.l mulo,nk g beli sabun basuh.. "kak sabun SETOKOL"

Kantoi 29: Ambo sediri pun penah kena dulu, gini.. masa kursus BTN, member dorm sebelah bising, selamba je ambo tepik,  "weiii, diam la, BOSAN LA ... heheheh.. member kelate pecoh perut suko.. lorat kelantan, istilah Bosan ni ada dua maksud 

Kantoi Tahap Dewa : Jusuh dari kelantan, baru datang KL, duk umah sewa kawan2 dia, suatu hari dia ikut kawan dia gi disko, semua kawan2 dia mabuk. Dia cakap kat kawan dia:  "berat-berat korang semua nih... dah-dah la tuh....jom KELIK... Galas... ngundi...


Nota: gua petik dari email yang gua sendiri tak paham satu benda pun... muakakakahhhh.

21 IkutSukaLu...::

sudirumusibarat Monday, October 25, 2010 6:00:00 PM  

Kawe rasa nak "pecah perut".
-----------------------------
-Ghi beli kete ghi beli temika

-Kejam mata

@@@@@

"berapa harga buah ni"
"Tiga amah"
"mahal tu, minta RM2.50 sudah lah makcik!"
makcik pung beri dia seGALAS wah mok te.

(sudirumusibarat)

syamzari Monday, October 25, 2010 6:13:00 PM  

abg ipar aku...dari kelantan, hari tu ada jiran dia bagi agar-agar(org selangor panggil) dia pun dengan selamba cakap "terima kasih bagi kat saya beledo tu" hahahahaha aku dan wife gelak sambil guling2

Anonymous,  Monday, October 25, 2010 6:46:00 PM  

Salam bro ISA,

Hehehe...jolo doh tuh (betul dah tue). Sy pun kekadang ader jugak terguna ayat Kelate dijadikan KL ;)
Smakin baca makin berair mata tahan lawak...sampai ter"imagine" situasi tue.

p/s: Ambik dalam FB ker?

Abang Chot,  Monday, October 25, 2010 7:20:00 PM  

lepahh baco nii ... giii makee nasik kabu , kick molekk

BUJANG SUSAH Monday, October 25, 2010 7:57:00 PM  

kawe dok pehe sepatah haram pun... hehehe

AdukaTaruna Monday, October 25, 2010 8:21:00 PM  

gua paham tajuk jer. ianya mengenai dengki mukarrab pemilik blog ini terhadap kewarakan gua.

ReJaM© Monday, October 25, 2010 8:50:00 PM  

Berkerut2 dahi aku nak pahamkan.... haha

nursha410 Monday, October 25, 2010 9:29:00 PM  

alahaii...sakit perut dah nie..asek gelak je..hahahaha...

Isa Monday, October 25, 2010 10:01:00 PM  

Baginda,

Gua pun tak paham beb..

Isa Monday, October 25, 2010 10:02:00 PM  

sudirumusibarat,

nak sebut nama mung pun kawe susah, inikan nak paham komen mung...

Isa Monday, October 25, 2010 10:04:00 PM  

syamzari,

agar2 = beledo

terima kasih, baru gua paham... hahaha..

Isa Monday, October 25, 2010 10:05:00 PM  

Tanpa Nama 6.46pm,

Lain kali letak nama (samaran), baru gua respek lu...

Kan gua dah bagitau ambik dari mana.

Isa Monday, October 25, 2010 10:06:00 PM  

Abang Chot;

First time makan nasik kerabu masa open house rumah jiran hari tu... sedap jugak ekkk...

Isa Monday, October 25, 2010 10:07:00 PM  

Bujang Susah,

Kawe pung tak pehe jugok... samolah kite...

Isa Monday, October 25, 2010 10:08:00 PM  

Ayahanda Mountdweller,

hehehe... kawe pung tak pehe komen ayohda nih...

Isa Monday, October 25, 2010 10:10:00 PM  

Aduka,

Lu nih... Kelate murtad laaaa.. apa lu buat kat kelate kalau tak pehe...

Isa Monday, October 25, 2010 10:12:00 PM  

nursha410,

Sakit perut??? makan pil chi kit teck onn... lepas tu sambung gelak lagi...

hahaha...

Abu Widad Monday, February 07, 2011 12:34:00 PM  

masa aku ngaji um dlu..ada la sorg pengetua kolej nk bergurau dgn kami pd budak2 kolej ni..aritu ada hamper banyak kt dewan utk cabutan bertuah sempena program kolej..

dia pun cakap gnila:
"awk sume ni xleh LEPA. kan abis hamper awk sume bawak lari.."

kisah 2.. ada sorg akak ni kawin dgn org KL. suatu hari anak dia nangis..so dia nk tenangkan anaknya. dia pun mula la bercakap luar..

"Wah bERJUJUK-JUJUK kereta"

kisah 3 dalam satu program motivasi (slot muhasabah)

ada sorang fasi ckp kpd peserta program

"awak ingat awak dtg ke program ni utk GALAK-GALAK ke??


agak2 sume paham 2 maksud "LEPA", "BERJUJUK2" dan "GALAK-GALAK"???

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP