IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Khusus buat pembaca bertaraf Skema, Sopan Santun dan Beradab. Ini bukan tempat lu orang. Sila logout.... jika tak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan. Sila ambil perhatian...!!!

Jika anda tidak boleh menerima konsep blog ini, dengan segala hormatnya anda sekali lagi dinasihatkan supaya logout secepat mungkin. Di sini tiada bahasa sopan santun, penuh beradab lagi tertip, harap maaf.

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik dan Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PR) yang tugasnya memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Santai Menunggu Waktu Berbuka.

>> Wednesday, August 25, 2010

"Kami menanti dengan penuh debaran akan azan itu" kata Amir

Salam. Nama saya John. Saya ialah seketul paha ayam dalam lauk kari untuk juadah berbuka puasa sebentar lagi. Kawan-kawan lain yang semangkuk dengan saya ialah Toto (kentang) dan Mr. KulitkayuManis.

Kami sedang bertasbih sambil berbincang akan perjalanan yang bakal kami tempuhi setelah menunaikan maksud penciptaan kami sebentar lagi iaitu: menjadi makanan kepada manusia. Kami juga perasan Amir (kurma), Cik Tiq (buah betik), Cici (nasik) dan Alang (bayam merah) kat atas meja ni. Kami semua tak sabar-sabar nak berkhidmat kepada orang yang sedang beribadat kepada Allah ini.

Bila azan Maghrib berkumandang, maka masuklah waktu berbuka puasa. Amir masuk dulu dua tiga bijik. Perjalanan mereka dilancarkan oleh dua tiga teguk air kosong. Orang itu mengambil sepotong Cik Tiq dan melayan syahdu saat berbuka dengan Cik Tiq. Sepotong lagi. Dan lagi. Kemudian orang tu tutup tudung saji dan terus pergi solat dulu. Respeklah kat mamat ni....

Kami semua bertasbih ke hadrat Ilahi kerana bersyukur dipilih untuk menjadi makanan kepada orang sebegini. Lama jugak kami dok berdengung-dengung bawah tudung saji tu, hinggalah ianya dibuka semula. Kelihatan orang tadi datang dengan sekeping pinggan.

Dia menyenduk beberapa senduk Cici, taruk kuah Alang dan kuah saya, ambik Toto sepotong dan saya-sayanya sekali. Dia menjempul ketulan Cici dengan sedikit Alang dan secubit Toto. Kemudian dengan Bismillah, kawan-kawan saya tadi tu pun masuk ke dalam. Kemudian saya dicubit sedikit. Saya rasa berdebar-debar kecuakan walaupun hati saya rasa lapang dan bebas. Saya disuapkan ke dalam mulut. Semuanya menjadi gelap.

Saya rasa bagaikan saya digomol dalam keselesaan dan kemudian dibentuk menjadi bulat-bulat, tiap kali orang itu menelan kami. Kami meluncur laju di dalam esofagus orang itu, menuju ke perut. Mana tak lajunya, kami disaluti oleh airliur dan mukus yang terdapat disekeliling dinding perjalanan kami ni.

Di perut, kawan-kawan yang dah sampai dulu kelihatan berada dalam ketulan-ketulan yang indah. Begitu juga saya. Ketulanku ada sedikit Cici, Alang, Toto dan lebihan gula-gula sugus yang takut dan melekat di celah gigi sejak pagi, tapi decide nak join trip yang kami.


Kami semua landing didasar perut yang sebenarnya sebuah pintu ke alam seterusnya. Kami semua bertasbih lagi sambil menantinanti ketentuan untuk kami. Yang takde ialah Mr. KulitKayuManis. Patutlah dia yang paling happy masa dalam mangkuk tadi...

Setelah lebih kurang 4jam, tibatiba kawasan perut dilimpahi dengan cecair. Kami semua menjadi lembut dan cair dan tibatiba, pintu tempat kami berdiri tu terbuka. Kami semua pun disedut ke dalam usus kecil. Perjalanan kami di dalam usus kecil diraikan oleh penyambut-penyambut tetamu yang sedang menunggu di sekeliling dinding usus. Ramai betul yang berkhidmat untuk orang ini. Sihat-sihat dan bertenaga semuanya. Setiap penyambut tetamu ini, bertugas untuk menyedut zat-zat yang tertentu, yang akan dimanfaatkan oleh jasad orang ini. Supaya orang ini mempunyai tenaga untuk membangun dan beribadat kepada Allah.

Kami semua meneruskan perjalanan kami melalui usus kecil yang berlingkar-lingkar dalam perut orang ini. Dan setiap perjalanan kami, kami semakin mengecil dan keadaan kami yang asalnya cair masa mula-mula masuk usus tadi, dah semakin memejal. Ada antara kami yang terputus-putus tapi mujurlah kandungan serat dalam Amir yang mengetuai rombongan kami ini, mengikat kami bersama semula. Cik Tiq pun tak kurang hebatnya dengan memastikan kandungan air dalam kami ini sentiasa mencukupi. Kami meneruskan perjalanan sehingga masuk ke usus besar.


"Dalam perjalanan, kami terjumpa nota ini"

Di sini, kami yang sudah semakin memejal tadi, menjadi semakin keras pula. Kandungan air dalam diri kami disedut di usus besar. Tapi perjalanan kami ini agak pendek saja. Dan masa on the way, kami melalui kawasan imigresen yang memastikan mereka yang keras kepala macam bijik jambu batu atau duit lima sen, takkan meneruskan perjalanan kerana kawasan dinding selepas ini adalah lembut dan kotor dan jika dinding terluka dek benda keras ni, kuman akan masuk dalam usus.

Kami semua kemudian sampai ditempat dimana kami semua di kompres menjadi ketulan. Amir yang masuk mula-mula berada di depan sekali, dekat dengan pintu ke alam seterusnya. Kami semua lepak sambil menunggu. Air tetap disedut dari kami dan ada antara kami yang mengeras dan menghasilkan gas. Tapi bila gas ni nak keluar ikut rekahan kat pintu depan, mereka akan melalui Amir dan Amir akan menapis gas-gas ini dengan lebihan kulitnya yang tak hadam. Barulah bau gas ini agak mesra sedikit.

Tiba-tiba, kawasan kami ni mengecut dan kedengaranlah kawanan gas sudah melaungkan slogan kebebasan, tanda pintu depan dah dibuka. Kami semua pun meneruskan perjalanan kami dengan Amir sebagai kepala taik, terjun tiruk ke dalam telaga yang nampak mencurigakan...


Tak ramai yang berjaya di dunia seterusnya.

Selanjutnya boleh baca di PayaBesarPedas. (Klik)

Moral cerita ni...., perjalanan kehidupan manusia itu semuanya sama, hanya caranya saja yang berbeza. Aahhh... pandai-pandai lu oranglah buat tafsiran untuk muhasarawak kan diri sendiri.., jangan tak tercapai dek akal sudah laaaa.... hahahahaaaa....

Selamat Berbuka Puasa....

7 IkutSukaLu...::

Anonymous,  Wednesday, August 25, 2010 4:35:00 PM  

sebelum nak komen nak tahu dulu si John,Toto,KulitkayuManis,Amir,Cik Tiq,Cici dan Alang dah di sah kan HALAL oleh puak Jakim ke?. Benda baik (pada mata kasar) tapi kalau tak halal ( suka buat onak) akan jadi hampas macam UMNOBN ( taik)

Pengasas Wednesday, August 25, 2010 4:37:00 PM  

Salam Isa,
Hebat, hebat, hebat ....
Patut juga kaji bahasa buah-buahan.

noor afzan Wednesday, August 25, 2010 8:53:00 PM  

uuu...
memang hebat ciptaan Allah =)

Isa Wednesday, August 25, 2010 9:57:00 PM  

Salam Pengasas;

Bukan dah kaji ke...???

Isa Wednesday, August 25, 2010 9:58:00 PM  

Salam Incek Akim;

Hehehe.... buat muhasabah diri.

Isa Wednesday, August 25, 2010 9:58:00 PM  

Salam Noor Afzan;

Semua ciptaan Allah MAHAhebat..., manusia jer yang tak mau mengkaji.

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Layan....

Layannnnn....!!!!

Ziarah Dari...


widget

Layan.... Lagi...

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP