IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Khusus buat pembaca bertaraf Skema, Sopan Santun dan Beradab. Ini bukan tempat lu orang. Sila logout.... jika tak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan. Sila ambil perhatian...!!!

Jika anda tidak boleh menerima konsep blog ini, dengan segala hormatnya anda sekali lagi dinasihatkan supaya logout secepat mungkin. Di sini tiada bahasa sopan santun, penuh beradab lagi tertip, harap maaf.

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik dan Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PR) yang tugasnya memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Puasa Sebagai Adat Orang Melayu.

>> Sunday, July 25, 2010

Penantian orang mukmin akan datang kembali.

Teman berbicara kali ini mengenai puasa yang dirindui dan karenah orang yang berpuasa. Orang mukmin menantikan bulan Ramadhan seperti seorang kekasih yang merindui kekasihnya. Ianya berbeza dengan rindunya pula orang Melayu kepada puasa dan seisinya.

Kebiasaannya di Malaysia pengumunan tarikh puasa bagi 1 Malaysia diumumkan oleh Penyimpan Besar Mohor Raja – Raja. Kata kawan teman …. kalau mike nak tahu puasa ke tidak esoknya….mike tengok songkok orang yang akan mengumumkannya…..kalau gamaknya ` sengit ` puasalah esoknya, tapi kalau songkok dan baju melayu nya kemas….jawabnya puasalah lusanya.

Kata kawan teman lagi begitu juga kalau nak tahu raya ke tidak …..tengok pula songkok, baju melayunya kemas dan suaranya pun ceria…..jawabnya `` MAKA DI ISTYHARKAN BAHAWA SELURUH MALAYSIA AKAN MENYAMBUT AIDIL FITRI PADA ESOK BERSAMAAN.. tapi kalau tak ceria wajahnya……jawabnya puasa lagi le...

Terkadang–kadang [dengan izin] kita hanya melihat suasana Ramadhan itu tak ubah seperti menantinya satu tarikh bermulanya pesta. Sebelum ini kita lihat budaya orang Melayu menyambut mana–mana hari kebesaran Islam seperti Maulidul Rasul, Maal Hijrah disana–sini semua pihak menganjurkan majlis tetapi kefahaman mereka tidak menyakini Islam secara Syumul tetapi hanya sekadar tradisi dan kefahaman Islamnya di pinggiran.

Penantian puasa bukanlah seperti seorang boyfriend menantikan girlfriendnya, seorang duda yang sekian lama menanti dapat` bantal peluk baru ` penganti kehilangan isterinya ataupun seorang janda menemui teman hidup setelah kekosongan laksana seperti dedaunan yang kering kepada suasana tumbuh–tumbuhan yang segar dan membasah.

Ianya seolah – olah meriah Ramadhan seperti Piala Dunia, Festival Hiburan dan sebagainya. Ada juga dikalangan orang Melayu khususnya wanita menganggap bahawa bulan ini `advantage ` untuk membetulkan mana – mana lemak – lemak pada badan bagi melangsingkan tubuhnya masing – masing.

Kata orang tua–tua dan politik kedai kopi... tidak pasti kebenarannya, bahawa orang Melayu memang rajin berpuasa tetapi bab sembahyangnya pula diringan–ringankan. Ianya berbeza dengan `mamak` pula dikatakan rajin bersembahyang tetapi kurang kuatnya berpuasa. Teman harap pandangan ini salah.

Begitu juga sembang–sembang kedai kopi bila ditanya masalah beli kereta. Katanya orang Melayu kalau beli pertama yang ditanyanya `minyak save` ke tidak. Orang Cina katanya pula, ini kereta berapa laju bole pergi dan ianya berlainan dengan `orang putih` bertanya pula `ketahanan tahan lama kereta itu. Manakala orang India soalan pertamanya ini kereta berapa ramae bole isi..., maaf bukan niat teman nak mengusik, tetapi sembang–sembang orang tua dulu–dulu. Kalau nak ikutkan biadapnya lagi Dato` Hamidah, Exco Perak tu kerana menyebutnya dalam Sidang DUN pulak tu... "katanya kalau jumpa ular pukul dulu dot dot dot".

Teman juga teringat kawan–kawan teman beritahu dimasa bulan Ramadhan ini juga mereka nampak 2 ADUN Katak di Perak tu bersama dengan perempuan sedang berpoya–poya semasa mereka berstatus exco dulu. Elokpun mereka melompat ke pangkuan parti yang banyak melahirkan pimpinan dan ahli yang tak berpuasa.

Orang Melayu dimasa bulan Ramadhan kalau didapati anaknya tidak berpuasa buat main marahnya lagi, tetapi sepanjang masa jika anak–anak tidak sembahyang, tidak menutup aurat mereka buat–buat tak nampak. Itu menunjukkan seolah–olah puasa itu bukan satu syariat tetapi adat.

Jika terdapat anak–anak kurang mampu berpuasa.. ibubapa kadang–kadang menyogokkan mereka dengan bayaran wang mengikut jumlah puasa yang mampu mereka lakukan. Amalan ini sebenarnya kurang baik kerana awal–awal lagi kita telah mendidik anak–anak dengan perkara yang salah kerana yang penting memberikan kesedaran kepada mereka tentang agama.

Kata Pak Yazid dalam kuliahnya diera 70an dulu….beramal mesti dengan ilmu….kalau tidak katanya seperti seorang bapa yang sedang berwirid selepas sembahyang 'SUBHANALLAH... SUBHANALAAH... tiba–tiba anak lelaki yang berseluar pendek mencuitnya "abah.. abah.. nak duit tengok wayang" abahnya terus berwirid... anaknya terus meminta duit, lalu abahnya runsing diganggu lalu berikan duit kepada anaknya itu RM10.000 dan abahnya tadi terus bertukar wiridnya tadi kepada "ALHAMDULLILAH... ALHAMDULILLAH" sehingga habis wiridnya. Bayangkan anaknya pergi melakukan maksiat... abahnya boleh pulak menyebut "ALHAMDULILLAH".

Di kalangan pembesar pula samada orang istana, Menteri dan orang–orang berduit mereka jadikan peluang inilah untuk merehatkan dirinya ke negara–negara "Orang Putih" dan sebagainya. Maklumlah kalau makan minum di sanapun bukan siapa yang tahu. Manakala kalangan orang mukmin pula jika berpeluang maka ibadah umrahlah yang menjadi pilihan mereka.

Kalaulah nak tengok masjid dan surau imarah waktu siangnya, maka lihat.. lihatlah diwaktu Ramadhan sahaja. Selepas Hari Raya pula tempat–tempat ibadat tersebut kembali lengang seperti sediakala.

Kita berkunjung pula ke pasar–pasar didapati suasananya sungguh bising oleh tempikan–tempikan peniaga untuk melariskan jualan mereka. Ingatlah bahawa kaedah berniaga dalam Islam bukanlah begitu caranya yang diajar oleh Rasulullah saw.

Pesan Dato Tuan Ibrahim Tuan Man kepada pengunjung–pengunjung Pasar Ramadhan hendaklah membeli juadah berbuka di gerai–gerai orang yang kita lihat di wajah penjualnya berseri, yakni orang yang bersembahyang dan menutup aurat sahaja.

Kerana yang membeli diberrkati dan yang menjual pula mendapat rezeki yang halal. Ketika bertarawikh pula yang meneruskan 20 rakaat ialah orang–orang tua dan orang–orang mudanya pula setakat 8 rakaat kerana lutut mereka dah longgar dan pinggang "angin satu badan" terus pekena kopi, bubur, laksa dan sebagainya sebelum "mengholoh" untuk bangun sahur. Itupun kalau yang jenis bangun sahur, kalau tidak jawabnya sembahyang Subuh pun lebohhh.

Akan datang teman akan membezakan "Takbir Raya" secara sunnah Nabi dan amalan orang arab dengan takbir raya ala Melayu yang mendayu–dayu panjangnya seperti sedih akan anak cucu dan menantu tak balik beraya ke kampung.

Sumber: Tunggulah.

5 IkutSukaLu...::

tok ggawo Sunday, July 25, 2010 9:48:00 PM  

salam !

kah ! kah ! kah !.....ambo lupo tajuk n3 sebelum yang ini, kah ! kah ! kah !, pssssst !, oghe laing tok tahu...........apo...Ah .... **la*** ???.

keindahan ugama,  Sunday, July 25, 2010 10:00:00 PM  

Khas untuk blogger ISA
Engkau tolong suruh kapal sink tu tanya kat budak Sepol ,dia puasa penuh tak pada bulan ramahdan? Agak agak budak Sepol tu bernafsu tak pada bulan Ramahdan nanti?

Isa Monday, July 26, 2010 12:31:00 AM  

tok ggawo,

W'salam tok...

hehehe... kesilapan teknikal...

harap maaf...

CodeNameSomaliPirate Monday, July 26, 2010 12:34:00 AM  

Kepada : Mat Keindahan Agama

Tumpang masuk satu soalan tambahan
untuk di ajukan kepada Sepol...

Kepal sink kena tanya Sepol waktu itu 'pisang' masuk... ada kulit ka takda kulit?

Kalau sepol jawap itu pisang takda kulit, memang bro anwar punya hal...

Tapi kalau dia kata itu pisang ada kulit.... itu mesti kepal sink yang punya!, kepal sink yang punya!

wakakaka.

Apa le ko, benggali 70 tahun dengan 'cheese' yang dah karat keliling pisangnya ko suruh tanya sepol puasa ke tidak!

Isa Monday, July 26, 2010 12:36:00 AM  

keindahan ugama,

takpa... tunggu jer 2hb Ogos ni.., kalau ramadhan tahun ni, belum lagi bro..

kalau tahun lepas, rekod tak boleh bagi kat pembela.

Kalau ramadhan tahun depan, mungkin dah habis bicara bro...

Camna kapal sink nak tanya...??? ha..ha..ha...

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Layan....

Ziarah Dari...


widget

Layan.... Lagi...

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP