IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Khusus buat pembaca bertaraf Skema, Sopan Santun dan Beradab. Ini bukan tempat lu orang. Sila logout.... jika tak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan. Sila ambil perhatian...!!!

Jika anda tidak boleh menerima konsep blog ini, dengan segala hormatnya anda sekali lagi dinasihatkan supaya logout secepat mungkin. Di sini tiada bahasa sopan santun, penuh beradab lagi tertip, harap maaf.

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik dan Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PR) yang tugasnya memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Kisah Pedagang Belanda membeli tanah seluas kulit lembu di Melaka

>> Monday, July 12, 2010

Sementara menunggu sepak mula perlawanan bermula, dan janda gua si shakira tengah buat persembahannya... gua teringin nak kongsi cerita macam-mana Belanda membodohkan Sultan Melaka suatu masa dahulu.

Kesahihan cerita ni gua tak pasti... kalau ada sesiapa yang boleh sahihkan... terima kasih gua ucapkan. Kalau tidak... anggap jelah sebagai dongeng ramayana hikayat dahulu kala... kah..kah..kah....

Dan pasal tu jugak Ketua Menteri Melaka pun bangang tahap gampang..... 

Kisah Pedagang Belanda membeli tanah seluas kulit lembu di Melaka.

Dengan pedagang Belanda pula raja Melaka telah menjualkan tapak tanah untuk Belanda berdagang, seluas kulit lembu yang sudah kering. Memang melucukan permintaan pedagang Belanda ketika itu kerana Sultan sendiri terfikir eloklah diberikan sahaja tanah sebidang itu secara percuma. Dalam benak raja Melayu dan pegawai istana ketika itu pedagang Belanda yang datang sudah sewel.

Bagaimana mahu membuat tapak niaga sebesar kulit lembu ? Tetapi, apabila perjanjian sudah dipersetujui, pedagang Belanda pun menghiris kulit itu menjadi tali dan tali itu pun diregang untuk dijadikan ukuran kawasan tanah yang diperlukan. Itulah kawasan 'Stadthuys' yang merupakan warisan sejarah Belanda di Tanah Melayu.

Itulah imej kebijaksanaan orang 'Benggali Puteh' yang pernah ditarik janggutnya oleh pengawal istana raja Melayu satu ketika dulu. Sayangnya belum ada orang Melayu yang mahu meminjamkan pisau cukur kepada mereka.
Ha..ha..ha... apa pendapat lu orang semua...???

Pasal tu gua sokong Sepanyol... kerana Islam pernah menempa sejarah di sana... dan tak pernah jajah tanah melayu... perghhhh... ibrahim ali mesti bengang dengan gua...

3 IkutSukaLu...::

mahaza Monday, July 12, 2010 4:36:00 PM  

Bukan kulit kambing ke? dari situlah terbitnya bidalan Macam Belanda Dapat Tanah - dari sekeping boleh jadi makin besar...

Lang Monday, July 12, 2010 4:38:00 PM  

salam bro..

rasanya bro pernah dengar perumpamaan melayu (bukan perumpamaan belanda) ini: seperti belanda dapat tanah...

perumpamaan tu dicipta hasil dari peristiwa ni lah... sbb melayu marah ngan kecerdikan belanda... bukan sebab melayu bodoh..

apa taknye... hasil idea sultan yang menyangka kepala otak die cukup pandai nak bodohkan belanda... rupanya dia lagi bodoh dari otak belanda... org belanda bila dia dapat kulit lembu tu dia dah tau.. melayu nak bodohkan belanda... jadi dia putar balik dengan idea memotong dan jadikan tali... akhirnya sebab otak sultan tu dah bengong atas kecerdikan sibelanda maka diserahkan jugak pada belanda saiz yg besar... alasannya dianugerahkan pada belanda sebab cerdik menyeesaikan teka teki yg sultan tu bagi...

rakyat yg kecewa dengan kebodohan sultan menyerahkan kawasan tersebut telah mencipta perumpamaan seperti belanda dapat tanah...

siapa pintar siapa bodoh?

perumpamaan baru yg lebih kurang sama dengan yg tadi ialah: seperti singapura mendapat negatif filem

mahaza Monday, July 12, 2010 4:50:00 PM  

perumpamaan baru yg lebih kurang sama dengan yg tadi ialah: seperti singapura mendapat negatif filem

KAH KAH KAH

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Layan....

Layannnnn....!!!!

Ziarah Dari...


widget

Layan.... Lagi...

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP