IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Sila ambil perhatian...!!!!
Blog ini bukan tempatnya bagi orang2 yang berasa dirinya beradap sopan santun dan bajet bagus. Jika tidak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan dalam pembacaan. Sila blahhh.... gua bolayan....

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati gua (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik, Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PH), Wakil Rakyat (Ahli Parlimen/DUN) yang tugas mereka suka memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Layakkah 40 Penyamun di Gelar "ULAMA"...???

>> Saturday, June 26, 2010

CIRI-CIRI RINGKAS ULAMA;

Jikalau hendak disenaraikan ciri-ciri ulama satu persatu, sudah tentulah tidak terhitung banyaknya. Jadi gua nyatakan secara ringkasnya sahaja ciri-ciri seorang ulama sepertimana berikut:

- Sentiasa melakukan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya.
- Mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat mendalam berkenaan agama Islam di dalam segenap sudut.
- Beramal dengan segala ilmu yang dimilikinya.
- Berakhlak mulia.
- Tidak gentar untuk menegur dan berkata benar kepada sesiapa sahaja.
- Mempunyai sifat-sifat terpuji seperti: Zuhud, warak, sabar, jujur, ikhlas dan sebagainya lagi.
- Meninggalkan perkara-perkara mazmumah seperti: Riyak, takabur, sombong, angkuh dan sebagainya lagi.
- Sentiasa menyampaikan ilmu pengetahuan dan menyeru manusia kepada Islam.
- Dan banyak lagi.

Siapa yang dinamakan Ulama?

Terdapat beberapa ungkapan ulama dalam mendefinisikan ulama. Ibnu Juraij rahimahullah menukilkan (pendapat) dari ‘Atha, beliau berkata: “Barangsiapa yang mengenal Allah, maka dia adalah orang alim.” (Jami’ Bayan Ilmu wa Fadhlih, hal. 2/49)

Asy-Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullah dalam kitab beliau Kitabul ‘Ilmi mengatakan: “Ulama adalah orang yang ilmunya menyampaikan mereka kepada sifat takut kepada Allah.” (Kitabul ‘Ilmi hal. 147)

Badruddin Al-Kinani rahimahullah mengatakan: “Mereka (para ulama) adalah orang-orang yang menjelaskan segala apa yang dihalalkan dan diharamkan, dan mengajak kepada kebaikan serta menafikan segala bentuk kemudharatan.” (Tadzkiratus Sami’ hal. 31)

Abdus Salam bin Barjas rahimahullah mengatakan: “Orang yang pantas untuk disebut sebagai orang alim jumlahnya sangat sedikit sekali dan tidak berlebihan kalau kita mengatakan jarang. Yang demikian itu karena sifat-sifat orang alim mayoritasnya tidak akan terwujud pada diri orang-orang yang menisbahkan diri kepada ilmu pada masa ini.

Bukan dinamakan alim bila sekadar fasih dalam berbicara atau pandai menulis, orang yang menyebarluaskan karya-karya atau orang yang men-tahqiq kitab-kitab yang masih dalam tulisan tangan. Kalau orang alim ditimbang dengan ini, maka cukup (terlalu banyak orang alim). Akan tetapi penggambaran seperti inilah yang banyak menancap di benak orang-orang yang tidak berilmu.

Oleh karena itu banyak orang tertipu dengan kefasihan seseorang dan tertipu dengan kepandaian berkarya tulis, padahal ia bukan ulama. Ini semua menjadikan orang-orang takjub.

Orang alim hakiki adalah yang mendalami ilmu agama, mengetahui hukum-hukum Al Quran dan As Sunnah. Mengetahui ilmu ushul fiqih seperti nasikh dan mansukh, mutlak, muqayyad, mujmal, mufassar, dan juga orang-orang yang menggali ucapan-ucapan salaf terhadap apa yang mereka perselisihkan.” (Wujubul Irtibath bi ‘Ulama, hal. 8)

Allah Subhanahu wa Ta'ala menjelaskan ciri khas seorang ulama yang membedakan dengan kebanyakan orang yang mengaku berilmu atau yang diakui sebagai ulama bahkan waliyullah. Dia berfirman:

إِنَّماَ يَخْشَى اللهَ مِنْ عِباَدِهِ الْعُلَمآءُ

“Sesungguhnya yang paling takut kepada Allah adalah ulama.” (Fathir: 28)


Persoalannya di sini, layakkah seseorang yang baru menyandang degree dalam bidang agama digelarkan dengan gelaran Ulama...??? Dan ketuanya pula adalah seorang pensyarah sahaja... dan ada pula yang sedang dalam mendapatkan PHD..., wow.. di malaysia baru jadi pensyarah dalam bidang ugama sudah boleh di iktiraf sebagai ulama... perghhhh... sounds like Ular dalam Semak.. jer...

Dan layakkah 40 penyamun yang menyertai umno ini... di gelarkan ulama..., umno parti haramjadah yahudi laknatullah dan media pencacai mereka ini tak habis2 nak saiko dan perbodohkan minda melayu dengan gelaran "Ulama", apakah apabila orang2 melayu mendengar perkataan ulama... mereka akan terikut dan mempercayai kepada umnoapco ini...????

Apatah lagi jika parti yang disertai oleh para pensyarah dan ahli agama itu adalah sebuah parti yang banyak menentang dan engkar kepada suruhan dan larangan Allah. Jika di perhalusi ciri-ciri untuk menjadi atau mendapat gelaran ulama seperti di atas... sudah tentu mereka akan menjauhkan diri dari parti munafik umnoapco itu...

Seorang ulama sejati tidak akan tunduk kepada kemungkaran.

Umno dalam usaha memperbodohkan minda orang2 melayu dengan kemasukkan ahli2 agama ini untuk penyucian imej mereka yang telah kotor dan berkarat hanya dengan mengunakan umpan perkataan "ULAMA".

Renungkanlah...

12 IkutSukaLu...::

Warta 365 Saturday, June 26, 2010 2:01:00 AM  

40 manusia yang mahu digelar ulamak telah masuk UMNO kononya bahawa UMNO ini parti islam..piiiiiraaaaaaaaaaaaahh

yang kelakarnya, ketua ulamak tuh lecturer yang sedang berkhidmat kat UKM..staff kerajaan bhai..wkahakahkaha..pikir-pikirkan..

Isa Saturday, June 26, 2010 2:16:00 AM  

Warta 365,

Staf Kera..jaan... ohhhh.. gua paham la.. kenapa diorang masuk umno.. sebab boleh dapat gelaran ulama...

untuk menjadi Ular dalam Semak.. ha..ha..ha...

baginda® Saturday, June 26, 2010 2:27:00 AM  

ok la tu bro... kita ulamamak la tu... sian depa... pakai serban panjang ekor sekaki... hehe

Anonymous,  Saturday, June 26, 2010 2:36:00 AM  

Inilah kera-kera jaan yang akal Allah beri diletakkan dikepala lutut.Dah tak reti nak menilai yang mana kaca dan yang mana intan. Ulama celup. Apa yang ada pada PhD tu, silap-silap PhD tu dikurniakan oleh prof yahudi laknatullah. Ulama mangkuk ayun, lebih busuk daripada bangkai. Ulama kail panjang sejengkal. Apakata Astro mulakan siri mencari ulama muda pula buat macam AF. Hancur dan tungganglanggang bersepai otak-otak melayu

mz Saturday, June 26, 2010 3:01:00 AM  

bro; aku ade pandangan lain berkanaan merka2 ini-semua yg masuk adalah golongan

muda yg dipanggil salaf dan Dicop wahabi oleh golongan ulama konservatif.

mereka masuk umno sebab penarik dan penolak

faktor penarik- asal mereka adalah pendakwah bebas (dan aku pasti dlm

pilihanraya mereka sokong pas).tp sebab dicop wahabi dan tak jadi ahli umno

mereka dikenakan tindakan@tak bg tauliah oleh jabtan agama islam negeri selain

perlis dan kelantan(sbb takyah tauliah).jadi utk teruskan dakwah dkt masjid

direct kpd umum terpaksalah masuk umno. Tgk nanti jais mungkin akan bg

tauliah.hehe

faktor Penolak- bukan shj di negeri bn selain perlis mereka dihalang , dinegeri

PR juga dihalang.cth selangor-jais yg halang tp itu tak ada hal lagi.sebab

sejarh masjid/surau dekat selangor ni walaupun jais halang tp kalau ajk

masjid-atau surau masih panggil bg kuliah, masih lagi boleh jalan. Tp sejak

akhir2 ini, ajk masjid sendiri enggan membenarkan mereka bg kuliah lagi. Cth

dkt surau aku dkt shah alam-semua yg dicop wahabi tidak lagi dipanggil bg

kuliah selepas ajk masjid bertukar tangan kepada golongan konservatif..

Kesimpulannya: tak masuk umno-mereka takleh bg kuliah. negeri pr atau ajk surau

bawah pr pon tolak mereka-takde pilihan lain melainkan masuk umno-at least

boleh bg kuliah kat surau lagi..kalau tak langsung tak boleh- sebab golongan

konservatif dlm pas pon tolak mereka. dan yg rugi sebenarnya PAS dan PR

juga..disebabkan sebilangan golongan konservatif pas tak boleh berbeza

pandangan- bg aku memang ade golongan yg dicop wahabi yga agak eksterm-sama

juga yg sunni ni-ada gak yg eksterm- tp ramai gak yg pemikiran

sederhana.sepatutnya berlapang dada- sekrg org dah lari..sape yg rugi??dan mcm

biasa golongan konservatif eksterm peduli ape pasal hal ni-sbb bg mereka,

mereka saja yg betul.. aku open, yg baik aku ambil semua..:).. walaupun aku tak agreed mereka masuk umno-tp strategise wise mereka takde pilihan sbenarnya..

Anonymous,  Saturday, June 26, 2010 3:32:00 AM  

Salam
Senang benar sekarang nak dapat title ulama, sesetengah tu baca fatehah pun tak berapa betul, kalau mad lazim kebanyakannya buat 4 harakat je.Ulama tahi kucing.
AyahSu

Anonymous,  Saturday, June 26, 2010 9:00:00 AM  

40 ekor ularmak murtabak dari malaysia.taikucing

Aseli banyumas Saturday, June 26, 2010 9:23:00 AM  

Salam..hehehe ni baru politik ulama bro.tunggu dan liat depa lawan "bidah"politik.

Anonymous,  Saturday, June 26, 2010 8:59:00 PM  

istilah ulama yg mereka gunakan mungkin adalah khilaf kerana kita semua insan yg tidak terlepas dari melakukan kesalahan...maka bukanlah hujah kita nak menentang usaha dakwah mereka...ingatlah umat islam mundur dan hancur bukan kerana musuh mereka kuat atau ramai tetapi dalam kalangan umat islam itu sendiri terdapat manusia yg mewarisi sikap iblis yg angkuh terhadap nabi ADAM...kita doakanlah mereka berjaya mendidik pemerintah malaysia ni dan harapnya janganlah mereka jadi seperti RATU FATWA UMNO,ustazah masyitah...semoga ALLAH mengampuninya...fatwa berdasarkan akal sama sekali tidak bole diterima wallahualam...

Anonymous,  Thursday, July 08, 2010 9:28:00 PM  

Tertarik dengan ulasan daripada pengunjung blog ini, yang beremosi dengan entri blog ini, saya cuba meneliti fakta dan dalil, tapi tiada.

Benda yang disebut: UMNO bodoh, Ular dalam semak, ulamamak dan lain-lain. Yang kelihatan emosi dan ra'yu (akal)

Mentakfir sesuatu kumpulan adalah berkaitan dengan hal-hal akidah tuan. Ini dilarang sama sekali oleh Rasulullah salallahu'alaihi wassalam.

Ucapan tuan berkenaan "UMNO yahudi laktunallah" lebih digantikan dengan ungkapan lain, seperti contoh "UMNO bodoh ker" atau lain-lain, itupun jika Tuan ingin beremosi atau marah. Kerana ucapan Tuan berbaur TAKFIR (Mengkafirkan seseorang) hal ini sangat dilarang kerana kebimbangan akan akidah Tuan. Wallahu'alam

puspawangi Friday, August 13, 2010 8:36:00 AM  

biar kan lah kalau luncai nak terjun dengan labu labunya sekali..mintak dia bawa labu labi jugak...

ramai orang percaya kalau nak cuci 'tong taik' mesti masuk ke dalamnya...logik apa tu? tong yg begini dari jauh pun orang dah tutup hidung, lalu di sebelah pun boleh lekat bau nya ke badan.kalau masuk dalam??? jadi ...lah jugak. Tong begini tak payah la nak cuci lagi buangkan saja..atau antar ke indah water..

Zarrar Maria Thursday, November 11, 2010 5:18:00 PM  

ulamak ni kna slow n steady... dh kukuh sket nt diorang jalankan lah perancangan diorang...
bila kita fikir we are the top brilliant people in judging people...terlupe kita ramai lg allah anugerahkan kebijaksanaan yg lebih dari kita...
diam x bermakna kamu bodoh...berfikir sblm bertindak pasti ada waktunya

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP