IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Khusus buat pembaca bertaraf Skema, Sopan Santun dan Beradab. Ini bukan tempat lu orang. Sila logout.... jika tak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan. Sila ambil perhatian...!!!

Jika anda tidak boleh menerima konsep blog ini, dengan segala hormatnya anda sekali lagi dinasihatkan supaya logout secepat mungkin. Di sini tiada bahasa sopan santun, penuh beradab lagi tertip, harap maaf.

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik dan Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PR) yang tugasnya memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Buat Ibu2 dan Para Isteri: Petua Menggoda Suami di Usia 40an.

>> Wednesday, June 30, 2010

N3 kali ini panjang sedikit... dan off politics, sebenarnya sejak dua menjak ni.. gua banyak terbaca kisah isteri curang, suami main golf kat hotel dan pelbagai lagi.. dah tu banyak pula blog2 yang mengisahkan cerita sebegini, gua baca pun naik gerun.. apalah nak jadi dengan dunia sekarang ini seolah2 perkara itu tiada dosa dan pahala...

So... di sini gua nak berkongsi maklumat dengan para ibu2, mama2, mummy2 sekalian macam mana nak tambat laki masing2..., supaya tidak meletakkan segala kesalahan terhadap sang suami sahaja jikalau si suami dah mula dingin dan mula melirik mata kepada wanita lain, tambahan pulak perempuan sekarang ni.. lebih berminat dengan suami orang... perghhh.. ada potensi nih...

Kalau dapat suami mithali macam gua... selamatlah dunia akhirat..., kalau dapat suami yang jenis mengatal tu... amacam...??? Tapi tidak semua kesalahan berpunca dari suami, adakalanya si isteri yang membuatkan si suami mula terasa kepanasan dan bosan apabila duduk di rumah... nak cakap salah tak cakap pun salah jugak kan..., lu orang bacalah sendiri kat bawah tu...

(Yong, kak mah, kak cik seroja, kak leha, mum of 3 mohd, noor afzan... opppsss.. noorafzan belum bersuami lagi... jangan marah gua noooo..... ha..ha..ha...

ANGKA 40 membawa persepsi yang berbeza terhadap lelaki dan wanita. Bagi lelaki usia 40 dianggap sebagai permulaan hidup baru, semangat baru, semakin matang. Bagi wanita usia 40 dikaitkan dengan perkara-perkara negatif, dan selalu dikaitkan dengan musim saham mula menurun. Bukan berniat merendahkan orang perempuan, jauh sekali untuk memperlekeh kaum wanita. Cuma saya ingin bercakap perkara yang betul di depan mata. Satu hakikat perihal Adam dan Hawa.

Macam mana pun golongan pejuang wanita menegaskan tidak ada beza antara lelaki dan perempuan, saya tetap berasa ada perbezaan yang jelas. Ini bukan soal fizikal - yang memang jelas ada bezanya - tetapi ciri-ciri lain yang menyebabkan Leha dan Leman tidak serupa.
Sebenarnya, awal-awal sudah berbeza. Dari segi tahap kematangan semua orang mengakui perempuan lebih cepat dewasa berbanding lelaki. Anak perempuan baligh lebih awal dari lelaki. Ada gadis yang mula haid seawal sembilan tahun. Sebaliknya, ada lelaki yang sudah masuk usia 17 belum ada apa-apa.

Mereka yang mempunyai anak-anak lelaki dan perempuan boleh melihat hal yang sama. Baru darjah enam anak perempuan sudah boleh diharap mengemas bilik tidur, mencuci pinggan mangkuk, membancuh susu adik. Anak lelaki sudah tingkatan tiga pun masih tidak tahu apa-apa.
Sebab itu orang putih kata, kehidupan seorang lelaki bermula pada usia 40 tahun. Konon, pada usia ini lelaki menjadi lebih matang, tepat membuat keputusan, bijak memberi cadangan, lebih penyayang, lebih prihatin, lebih itu, lebih ini. Hanya satu yang tidak sedap, malah tidak adil: konon pada usia 40 inilah degree kemiangan lelaki dikatakan semakin meningkat!

Miang, gatal, merenyam, gelenyar…banyak lagi istilah-istilah (maaf, sesetengahnya tidak sesuai disiarkan sebab kedengaran kurang sopan) yang seerti dengannya untuk menggambarkan perangai lelaki setelah melewati usia empat puluhan. Orang perempuan selalu memberi alasan yang serupa untuk menguatkan andaian bahawa lelaki memang miang. Antaranya, yang paling biasa: suami mula menjeling wanita lain, suami mula main kayu tiga, suami kahwin baru.

Bukanlah hendak menyebelahi lelaki, tetapi pada hemat saya andaian seperti itu adalah rambang, dan sekali gus tidak adil. Sebab, bilangan suami yang main kayu tiga, atau membuka `cawangan' baru adalah kecil, terlalu kecil. Mungkin yang jeling-jeling wanita lain ramai, tetapi percayalah jelingan itu tidak membawa apa-apa mudarat. Lagi pun ada sebab suami menjeling wanita lain. Maaf cakap, ketika suami mula `meriah habis' pada usia 40, wanita pada usia tersebut dikatakan mula mengendur dan `dingin' dalam banyak hal.

Sebenarnya, ini diakui sendiri oleh ramai wanita, sebab itu mereka tidak suka usia empat puluhan disebut.
Pendek kata, angka 40 membawa persepsi yang berbeza kepada lelaki dan wanita. Bagi lelaki, usia tersebut dikaitkan dengan kematangan dan kehebatan, bagi perempuan, usia tersebut sering digambarkan sebagai peringkat saham menurun. Kalau ada suami yang mula menunjukkan tanda-tanda `keriangan' luar biasa, saya ada panduan untuk isteri menyekat suami main mata dengan orang lain. Kaedah ini tidak ada dalam buku motivasi suami-isteri, tetapi boleh dicuba.

Pertama, layan suami seperti biasa. Hangatkan suasana dengan kata-kata yang memberangsangkan. Contoh: "Fuhhh, misai abang sekarang tebal semacam, kita tengok pun geram!" Atau: "Abang sejak minum kopi herba tu, kita rasa luar biasa!"

Kata-kata seperti ini boleh membangkitkan semangat, dan suami merasa dihargai. Tetapi jangan cakap sahaja, isteri patut buktikan dengan perbuatan. Jika hanya pandai memuji misai, tetapi di bilik tidur isteri rebah dan tidur macam tunggul, pujian tentang misai itu tidak bererti langsung. Tidak guna menyiapkan kopi dengan tujuh ramuan herba, sekiranya di katil isteri berdengkur kuat seperti bom, tanpa sedikit pun menghiraukan perasaan suami yang seperti gelora tsunami.

Masalahnya ialah wanita pada usia 40, lebih-lebih lagi yang sudah beranak ramai, sudah mula dingin seks. Bukan putus haid, tetapi mula tidak berapa minat mengadakan hubungan kelamin. Mungkin sebab kesibukan di pejabat, atau letih melayan anak-anak sepanjang hari di rumah, isteri menjadi pasif di katil. Letak sahaja kepala di bantal, terus berdengkur.

Pada hemat saya, tanpa mengira usia, isteri patut bijak melakukan reaksi-reaksi hangat semasa berdua di kamar tidur. Mungkin boleh cuba urutan cakar harimau yang popular itu. Sambil mencakar boleh bergurau senda, dan puji-puji tentang misai. Kalau cakaran harimau sudah mengena, suami yang letih menjadi segar semula. Pasti suami akan membalas dengan cakaran kucing jantan.

Bayangkan apa akan terjadi apabila cakar berbalas cakar. Tentu harimau akan mengaum. Amaran: hati-hati sekiranya isteri berkuku panjang dan tajam, takut tersilap cakar luka pula kulit belakang suami. Akibatnya, suami berasa kesakitan dan mungkin menggunakan tendangan kambing gurun hingga isteri terpelanting bawah katil!

Kedua, isteri mesti terus bergaya. Sebenarnya wanita pada usia 40-45, masih cantik dan menawan. Masih anggun dan mempesona. Memanglah tidak `cun-melecun' seperti gadis belasan tahun lagi `trang-tang- tang'. Tetapi sekiranya bijak mendandan diri, suami pasti tidak menjeling pada orang lain.

Masalahnya ialah sesetengah isteri, terutama yang menjadi suri rumah sepenuh masa, tidak menghiraukan soal keterampilan diri. Tidaklah selekeh, tetapi kurang mesra alam. Rambut tidak disisir, menggerbang macam langsuir atau penunggu pohon beringin dalam Misteri Nusantara.
Dahi berkerut, bibir berkedut. Tanpa bedak, tanpa gincu. Pipi pun berminyak semacam. Sudahlah begitu, pakaian pun asyik kain batik lusuh dengan t-shirt Pagoda leher bulat yang ketiaknya terkoyak sedikit, tak pun dengan baju kelawar yang lusuh. Ini sudah menjadi uniform tidak rasmi suri rumah yang tidak berseni. Sesetengahnya langsung tidak berbaju, hanya berkemban. Sudahlah berkemban, nampak bulu ketiak keriting, betul-betul macam ibu si Tenggang.

Percayalah, kalau rupa seperti ini yang dilihat oleh suami setiap hari, belum masuk usia 40 tahun pun suami sudah menjeling wanita lain. Jika hari-hari melihat puntianak atau ibu si Tenggang, suami pun berasa muak juga. Suami pun hendak melihat benda-benda indah.

Sebenarnya, mendandan diri bukan susah sangat. Lagi pun kebanyakan suami tidak cerewet sangat. Suami tidak mengharapkan isteri menyambutnya dengan pakaian berjenama antarabangsa, atau jari lentik dengan kuku berwarna, bibir merah dan basah berkilat, rambut ikal mayang teknik rebonding, alis lentik bagai penari Mak Yong.

Apa yang dikehendaki oleh kebanyakan suami ialah penampilan seorang isteri yang kemas, sopan dan kelihatan manja. Jangan lentuk sangat, suami naik lemas pula. Rambut perlu disisir kemas, pada hari-hari tertentu (petang Khamis umpamanya!) boleh letak bunga ros di kepala. Tetapi, jangan pula terlebih hingga pacak bunga manggar di kepala. Nanti suami ingat isteri sudah sewel.

Pipi patut dihias supaya tidak nampak berminyak macam mamak jual capati. Kalau tidak mampu pakai bedak yang berjenama, bedak biasa pun boleh, asalkan disapu dengan kemas. Jangan asyik lumur dengan bedak beras sejuk sehingga wajah kelihatan seperti wayang China purba!

Tidak salah menyambut kepulangan suami dengan haruman. Semburlah pewangi yang boleh membangkitkan semangat. Kalau tidak ada pewangi pun gunakanlah haruman ash dari bunga cempaka, melur, kenanga atau lain-lain bunga wangi. Kalau pun teruk memasak di dapur pastikan bau serbuk kari, sambal belacan, budu, atau bau ikan pekasam goreng tidak melekat di tubuh. Amaran: jangan sekali-sekali ada bau semburan ubat lipas atau kapur barus pada tubuh. Mati selera suami.

Ketiga, mesti selalu senyum. Sambutlah suami dengan senyum paling manis. Senyum yang ikhlas, dan bukan dibuat-buat. Ingat, orang lelaki dapat membaca antara senyuman ikhlas dan senyum palsu. Tetapi, jangan tersengih tidak tentu pasal, nanti suami ingat isteri tersampuk puntianak sundal malam. Tidaklah diharapkan isteri mengurut-urut bahu atau dada suami sebaik masuk ke rumah, lebih-lebih lagi di hadapan anak-anak. Memadailah isteri menegur: "Abang nampak letih, boleh kita ambilkan air? Abang nak air sejuk atau air panas?"

Tetapi, jangan pula memberitahu suami benda-benda yang mungkin mematikan semangatnya, seperti: "Tadi ada orang datang, dia kata abang dah tiga bulan tak bayar ansuran kereta, betul ke?" Atau: "Orang sebelah tu beli TV 29 inci, boleh tak kita beli yang 36 inci?"

Keempat, ketika di bilik tidur. Ini paling penting, sebab bilik tidur adalah tempat rehat bagi suami isteri. Tempat tidur mesti selalu kemas dan menarik. Semburkan haruman supaya semerbak sepanjang malam. Sesekali taburkan bunga-bunga wangi di atas tilam. Barulah bersemangat untuk cakaran harimau atau cakaran kucing.

Malangnya, bagi isteri yang sudah melewati empat puluhan, bau haruman di kamar beradu biasanya tidak dihiraukan lagi. Tidak ada bau minyak wangi, seperti zaman baru-baru kahwin dulu. Apa yang memenuhi bilik tidur sekarang hanyalah bau minyak angin. Bilik tidur penuh dengan beraneka minyak angin. Penjuru katil ada minyak lenguh sendi, tepi bantal ada minyak sengal tulang, atas tilam ada minyak pening kepala, bawah katil pun ada minyak semput.

Walaupun sudah lenguh sana-sini, minyak-minyak itu bukan di kamar tidur tempatnya. Kalau setiap malam hidung suami tersumbat bau minyak angin, matilah seleranya untuk mencakar. Ini yang isteri kena faham.

Sekian, semoga bermanfaat.
Ok.. dah la tu.. setakat ini saja yang dapat gua kongsikan dengan lu orang semua, pergi buat kerja masing2... dan planning untuk praktikkan apa yang tertera kat atas tu selepas balik dari kerja petang nanti... demi kebahagian rumahtangga masing2... ha..ha..ha...

Pasti suami lu orang semua akan kata..."Sumpah abang tak cari lain punyeeaaaarrr..."

9 IkutSukaLu...::

kakcikseroja Wednesday, June 30, 2010 10:20:00 AM  

Jap... nak baca semula... ;-)

(tadi baca laju sangat - takut ada tertinggal 'part' yang penting!)

Isa Wednesday, June 30, 2010 10:54:00 AM  

salam kakcik,

ha..ha..ha...

hj jamaludin,  Wednesday, June 30, 2010 11:08:00 AM  

Bismilah Hir Rahman Nir Rahim
Foh! Panjang sangat hari ni naik layu mata membaca.
Tapi Bro ISA dari kupasan lu kan gua rasa kaum Hawa di diskriminasi , si suami inginkan yg terbaik dari si isteri . Dari penjagaan potongan badan sehingga ke ranjang katil nak kan 100% perfect. Tapi bila part lelaki tak pula dipertikaikan . Dengan perut buncitnya ( perut macam ular sawa makan anak kambing)dan penampilan ala kadar tak macam Brat Pitt.Isteri nak kan 1005 perfect tapi si suami penampilan macam sial.Hello Bro ISA kalau nak kan isteri best in the world , hulur lah FULUS jangan hanya hulur tang tu je. Duit make up/pakaian tidur yg seksi dan mahal/wangi wangian/spa herba/vitamin/air refreshner/lilin bauan wangi/katil yg bergelombang /jamu DLL . Kalau ingin si isteri cun dan bergetah hulur Fulus kalau tak ada pakai saja apa yg seadanya. Duit tak ada tapi nak kan isteri berdandan . Dulu sebelum kawin kentut pun dikata wangi . Bila isteri pakai yg mahal dan berwangi wangian dituduh macam macam dibilang membazir la , jadi tohmahan orang la??????????Ha Bro ISA lu jangan nak mementingkan naluri nafsu serakah kaum ADAM je! Gua ingat sekali lagi kalau kaum ADAM nak isteri the best in the world , hulur FULUS tiap tiap bulan.Be fair!

zargus,  Wednesday, June 30, 2010 12:38:00 PM  

-wa stuju ngan artikel bro ISA, n wa stuju gak ngan pndapat hj jamaludin..

-perut mcm ular telan anak kambing?..hahaha..lawak siot..yg sebaiknye si suami wa rase ptut mulekan dulu, kalu nk istri wangi,suami rajin2 ar belikan perfume yg mahal supaya bau die tahan lama skit, kalu bajet kurang belek2 ar katalog cntohnye avon pun ade mnyak wangi yg murah tp tahan lama,ketiak suami pun kena jaga gak jgn time balik keje, blum smpai pintu umah, bau bdan dlu yg smpai..,nk istri bdan brgetah or penampilan sedap mata memndang,huluq la duit utk beli baju bru, belikan mjalah2 fesyen agar pnmpilan istri sntiasa up to date,bukan huluq duit stahun skali time nk dekat raya jer..nkkan performance atas ktil hebat,same2 tlg bancuhkn kopi tujuh herba si suami jgn la cume brtahan seminit jer sbb tue kna jaga kshitan pegi gym or brjoging ke utk mningkatkn prestasi n dlm mase same bole mengempiskan bhagian2 yg trtelan anak kmbing tue..bulu2 yg berserabai kt muka or bhagian2 lain dikemaskan..

-bkn stakat kena huluq fulus tp yg penting si suami kna wat dulu, byangkan jika suami jg diri, jg perut, jg penampilan, jg akhlak, bile dah suami jg segala2 brkaitan diri, istri bile tgk suami dah mcm org muda, scara tak lngsung die pun akan bermotivasi utk memperbaiki diri die gak..

-kalu dah wat sgala mcm tp si istri msih tang tu gak, bru la ade sebab yg kukuh jika nk bukak cwangan lain,hahahaha..

Anonymous,  Wednesday, June 30, 2010 12:44:00 PM  

Salam
Hj Jamaludin, mung banyak songe lah, tu dah banyak bagus Bro ISA punya N3, tak payah komen2 lah. Patutnya, hang tambah dengan cerita bagaimana suami patut layan isteri dalam era 40an.
Tahniah Bro ISA, tambahlah lagi.
AyahSu

Isa Wednesday, June 30, 2010 3:29:00 PM  

hj jamaludin,

ikutlah kemampuan masing2. Kalau nak pergi jalan2, jemputan kenduri kahwin boleh pulak bergaya dengan make-up, perfume.

Takan lah depan suami tak boleh pulak, banyak sangat lu punya songeh lah...

Isa Wednesday, June 30, 2010 3:31:00 PM  

zargus,

Maksudnya kerjasama suami isteri memang diperlukan. Bawa2 berbincanglah...

Isa Wednesday, June 30, 2010 3:33:00 PM  

AyahSu,

Kadang2 susah nak puaskan hati semua orang, terutama hj jamaludin tu...

Gua mohon AyahSu tolong carikan calon isteri untuk dia...

ha..ha..ha...

joecharlie Thursday, July 01, 2010 2:28:00 PM  

lama dah puasa.... bini sibuk jaga cucu... rasa macam kena cerai talak tiga dan gantun takda tali.apa nak buat.

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Layan....

Ziarah Dari...


widget

Layan.... Lagi...

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP