IkutSukaAku-ISA. Powered by Blogger.

PERHATIAN - INI BLOG KURANG AJAR...!!!!

Sila ambil perhatian...!!!!
Blog ini bukan tempatnya bagi orang2 yang berasa dirinya beradap sopan santun dan bajet bagus. Jika tidak mahu terasa sakit hati, menyampah dan memualkan dalam pembacaan. Sila blahhh.... gua bolayan....

Wujudnya blog ini khusus untuk meluahkan rasa tidak puashati gua (sebagai rakyat) terhadap Parti2 Politik, Kerajaan Korup (tidak kira BN atau PH), Wakil Rakyat (Ahli Parlimen/DUN) yang tugas mereka suka memperbodohkan RAKYAT sepanjang masa.

Melayu Kari Kepala Ikan.

>> Friday, March 26, 2010

Dalam keluaran beberapa minggu yg lalu, aku ada juga mention ttg 'Melayu mudah lupa' dlm ruangan itu hari. Aku ada sebut tentang kelemahan atau sikap Melayu yang sentiasa lupa ... macam Mahathir pernah kata 'Melayu mudah lupa' dan dia juga tidak terkecuali walau dia sendiri bukannya melayu.

Betul tu.... tapi Melayu bukan lemah tang tu saja.... malah berderet deret kalau nak di senaraikan.... seperti sedikit sebanyak apa yang tertera dibawah ni:

Melayu bukan setakat MUDAH LUPA saja. Melayu bikin segala-galanya mudah. Mudah dalam serba serbi.. pendek kata segala-galanya. Memang pun Melayu mudah lupa. Melayu sentiasa lupa. Melayu selalu lupa. Melayu memanjang lupa.

Walaupun begitu, ramai yang ingin jadi Melayu..... walaupun mereka bukan real punya Melayu....Contoh? tak payah kasi contohlah.... sendiri boleh lihat disekeliling.... disekitar kita pun cukup. (Sengaja aku campur-aduk bahasa Melayu sama bahasa Inggeris kerana ini adalah normal practice - amalan kita semua warga 1Malaysia dari dulu hingga kini. Dan ia lebih selesa dgn penggunaan bahasa bercampur aduk dgn bahasa antarabangsa - sekaligus membawa bahasa kita bertaraf dunia .... ke persada dunia/global)

Salah satu ekzampel - beberapa insiden dimana ramai kalangan Melayu kita yang 'happened' to be living (working) in Northern Europe particularly Norway and Sweden and the like... used to come back and told some of their relatives, friends and colleagues that all those people in Sweden, Norway, Finland, Denmark and others are so stupid that all the fish heads (kepala ikan yg boleh bikin kari) semuanya di buangkan saja.

And these Malaysians (mostly Malays) happily picked those freely available fish-heads from the wet-markets ... and they thought that they're brilliant..... and feel happy somemore .... but they never know that they're really damned stupid fools. No wonder they never learn or never did any research as to why people over there (especially the Whites) never eat the fish-heads (they just discard away like unwanted items (garbage atau sampah lah tu).... inedible items so to say).

But the Malays (who thought that they're so smart and intelligent (that's why they can be there and be working and living there probably as expatriates) .... and yet they never want to see (to know) or to ask or enquire the reasons as to why the people over there never consumed fish-heads. And they (the Malays) think that they're intelligent. Biasalah Melayu.

In our own country Malaysia, almost all Malay-folks like to eat fish-heads as their main items in their daily meals. They never know that .... not the slightest thought from their thick heads that that's the reason why Malays seems to be forgetful (besides being nyanyuk/senile) ..... and that's why ..... Melayu mudah lupa.

No doubt some Malays know that eating kepala ikan boleh membuat kita (si pemakan) mudah jadi pelupa (forgetful - bukan lost memory)... akan tetapi sebab sedap punya pasai tasty punya kepala ikan.. lagi sedut itu otak kepala ikan.. ada pula kunyah2 tulang kepala ikan sampai hancur lumat .... baru luah (infact kalau boleh ditelah pun depa sanggup telan juga).... dan itu sebab maka depa teruuuuusss juga baham itu ikan kapla..... damn syiok man ..... Jadi lama2 selalu ada makan .... sudah jadi manusia pelupalah.

Itu salah satu sebab Melayu kita mudah lupa. Macam ikan juga ..... selalu kena pancing ... sebab itu ikan juga selalu lupa dia pernah dipancing kerana termakan umpan. Dan Melayu kita juga mudah di umpan... macam ikan juga.

Cakap pasal mudah .... memang Melayu semua hendak mudah belaka.... segala2nya nak mudah saja.... cepat dan mudah. Lihatlah kesan pelaburan2 seperti 'skim cepat kaya' ..... 'labu peram' - 'Skim Pelaburan Pak Man Telo' dan berbagai2 lagi.

Siapa yang jadi mangsa? Kebanyakannya Melayu kitalah yang jadi mangsa. Ini disebabkan kerana ingin kaya cepat dengan cara mudah... berdasarkan skim2 yang di perkenalkan. Dan mereka Melayu2 ni mudah terpikat dan percaya apalagi mudah berangan2 nak jadi kaya... nak capai impian dan idaman dengan sekelip mata. Dan memanglah .... tentang istilah 'MUDAH' ..... memang amat sinonim dengan Melayu kita.

Melayu mudah percaya. Melayu mudah terpengaruh. Melayu mudah terpikat. Melayu mudah teruja. Melayu mudah terpedaya. Melayu mudah meniru, Melayu mudah di tipu, Melayu mudah dipermainkan, Melayu mudah dikelentong, Melayu mudah melatah, Melayu mudah melenting, Melayu mudah mengamuk, Melayu mudah emosional, Melayu mudah merajuk, Melayu mudah naik angin,Melayu mudah terikut2, Melayu mudah mengikut membuta tuli, Melayu mudah jadi pak turut, Melayu mudah termakan dgn janji, Melayu mudah diperbodohkan, Melayu mudah diperkotak-katikkan, Melayu mudah di umpan, Melayu mudah digula2, Melayu mudah terpengaruh dadah, Melayu mudah kelam mata.

Pendek kata segala macam 'mudah' iaitu 'sikap ambil mudah' ada pada diri orang Melayu.

P/S : Even the ikan bilis heads shouldn't be consumed. This can be found in the nasi lemak where the ikan bilis together with their heads would be cooked together as the gravy sambal dish.

Melayu pandai dengan peribahasa dan pepatah nya seperti "Pelanduk lupakan jerat"..... tetapi tidak realise yang 'ikan selalu terkena umpan' atau 'termakan umpan' ...... sebab apa? kerana ikan selalu lupa akan umpan...... kerana there must be something wrong with their heads (i.e the kepala ikan/fish-heads).

Umpan itu pun jerat juga. Ikan dok sentiasa lupa akan umpan sentiasa kena jerat dgn pemancing. Begitu juga dgn Melayu2 yang jenis mudah lupa... sentiasa dok  TERKENA ..... TERTIPU .... TERJERAT ..... TERPEDAYA  memanjang. 

drp: Siti J'kung.

1 IkutSukaLu...::

Anonymous,  Friday, March 26, 2010 3:55:00 PM  

Tidak dinafikan gulai kepala ikan memang sedap... dan tidak dinafikan memang sedikit sebanyak menyebabkan penyakit lupa. Sebab itu para pelajar hafalan Al-Quran tidak digalakkan makan kepala ikan.

Tidak tahulah mungkin ini perancangan untuk membuat orang Melayu mudah lupa ... agar boleh dipermainkan berulang kali.

Oleh yang demikian, bagi meningkatkan tahap ingatan dan mentaliti bangsa Melayu terhadap kekejaman yang dilakukan oleh UMNO/BN secara berulang kali... disyorkan diberikan sumbangan KISMIS kepada orang-orang Melayu sekerap yang boleh.

Kalau sesiapa tengah bengong pemikiran sekarang, cuba kunyah kismis, insyaAllah ada perubahan dalam kesegaran otak. Saya pernah cuba... dan berkesan.

Post a Comment

Gua tidak bertanggungjawab terhadap semua komen mahupun pandangan yang dihantar pembaca atau di cetak semula di blog ini. Hanya komen di ruang komen Intensedebate sahaja yang akan disiarkan.

1) Komen dari Anonymous/Tanpa Nama tidak akan di layan sama sekali.

2) Begitu juga dengan sebarang komen yang berbentuk sensitif, mengikut takrifan gua, akan dipadam.

Jika ada sebarang cadangan, kritikan atau tak puashati secara peribadi dengan gua, sila email ke zergdukes@gmail.com

Nasihat Buat Kerajaan Barisan Nasional

You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. - Abraham Lincoln.

Penchachai Umno/Barisan Nasional Fahamkan Ayat Ini..!!!!


“…Wahai orang-orang yang beriman..!!!
Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai awliya, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka awliya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu
…”; al-Maa’idah:51

Pelawat Terkini

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009
   

Back to TOP